loadingMånga företag som säljer solcellsanläggningar får kritik av Konsumentverket för att använda vaga miljöbegrepp vid marknadsföring. Foto: Nuno Marques
Många företag som säljer solcellsanläggningar får kritik av Konsumentverket för att använda vaga miljöbegrepp vid marknadsföring. Foto: Nuno Marques
Inrikes

Solcellsföretag får kritik för vaga miljöpåståenden

Tony Lingefors

Många solcellsföretag tenderar att marknadsföra sina produkter med miljöpåståenden som är vaga och ospecifika, enligt Konsumentverket.

Mellan mars 2022 och april 2023 granskade myndigheten tio slumpmässigt utvalda företag som marknadsför solcellsanläggningar på sina webbsidor och sociala medier.

Konsumentverket konstaterar att många företag lyfter fram miljöfördelarna samtidigt som en rad av dem inte konkretiserar vad de menar med exempelvis hållbar, grön eller miljövänlig.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMånga företag som säljer solcellsanläggningar får kritik av Konsumentverket för att använda vaga miljöbegrepp vid marknadsföring. Foto: Nuno Marques
Många företag som säljer solcellsanläggningar får kritik av Konsumentverket för att använda vaga miljöbegrepp vid marknadsföring. Foto: Nuno Marques
Inrikes

Solcellsföretag får kritik för vaga miljöpåståenden

Tony Lingefors

Många solcellsföretag tenderar att marknadsföra sina produkter med miljöpåståenden som är vaga och ospecifika, enligt Konsumentverket.

Mellan mars 2022 och april 2023 granskade myndigheten tio slumpmässigt utvalda företag som marknadsför solcellsanläggningar på sina webbsidor och sociala medier.

Konsumentverket konstaterar att många företag lyfter fram miljöfördelarna samtidigt som en rad av dem inte konkretiserar vad de menar med exempelvis hållbar, grön eller miljövänlig.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024