loadingTiomånaders gosse läser bok. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Tiomånaders gosse läser bok. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Låg kvalitet på förskolors språkundervisning

Annika Andersson

Förskolebarns förutsättningar att lära sig språket skiljer sig stort mellan olika förskolor, visar en ny studie.

– Vi ser att kvaliteten blir sämre över tid, säger Elisabeth Mellgren, en av forskarna bakom studien.

Omfattande forskning visar på vikten av att barn tidigt utvecklar sitt språk, men det räcker inte att barnen är på förskolan för att deras språk ska utvecklas, menar Elisabeth Mellgren.

Studie om kvalitet i förskolan

(TT)

I studien har en forskargrupp från Göteborgs universitet och Södertörns högskola studerat 153 förskolor under tre timmar, från frukost till lunch. De har tittat på kvalitet i sex delområden gällande förskolans fysiska miljö och pedagogiska verksamhet. I den här delstudien är fokus på området språk och litteracitet (skrivning och läsning).

Den vetenskapliga artikeln “Conditions for Children’s Language and Literacy Learning in Swedish Preschools: Exploring Quality Variations with ECERS-3” är publicerad i tidskriften Early Childhood Education Journal.

Källa: Göteborgs universitet

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTiomånaders gosse läser bok. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Tiomånaders gosse läser bok. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Låg kvalitet på förskolors språkundervisning

Annika Andersson

Förskolebarns förutsättningar att lära sig språket skiljer sig stort mellan olika förskolor, visar en ny studie.

– Vi ser att kvaliteten blir sämre över tid, säger Elisabeth Mellgren, en av forskarna bakom studien.

Omfattande forskning visar på vikten av att barn tidigt utvecklar sitt språk, men det räcker inte att barnen är på förskolan för att deras språk ska utvecklas, menar Elisabeth Mellgren.

Studie om kvalitet i förskolan

(TT)

I studien har en forskargrupp från Göteborgs universitet och Södertörns högskola studerat 153 förskolor under tre timmar, från frukost till lunch. De har tittat på kvalitet i sex delområden gällande förskolans fysiska miljö och pedagogiska verksamhet. I den här delstudien är fokus på området språk och litteracitet (skrivning och läsning).

Den vetenskapliga artikeln “Conditions for Children’s Language and Literacy Learning in Swedish Preschools: Exploring Quality Variations with ECERS-3” är publicerad i tidskriften Early Childhood Education Journal.

Källa: Göteborgs universitet

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024