loading

När socialismen havererade 1989 etablerade postmodernismen sin ställning som den nya socialismen. På bilden ses västberlinare åse när östberlinska soldater river en sektion av muren den 11 november 1989. Foto: Gerard Malie/AFP via Getty Images
När socialismen havererade 1989 etablerade postmodernismen sin ställning som den nya socialismen. På bilden ses västberlinare åse när östberlinska soldater river en sektion av muren den 11 november 1989. Foto: Gerard Malie/AFP via Getty Images
Kultur

Krönika: Vilket är postmodernismens framtida idealsamhälle? Del 3

Dan Ahlmark

Del 3 (Läs del 2 här)

En utmärkande egenskap hos kulturmarxismen är dess torftiga beskrivning av vad som följer efter att den planerade destruktionen av de andliga grunderna för dagens samhälle genomförts.

Egentligen borde framställningen av det perfekta samhället vara en orsak till stor glädje för de aktiva, eftersom frigörelsen från det tidigare och existerande samhället torde möjliggöra att postmodernismens verkliga väsen, krafter och effekter kan realiseras i världen. Men i stället finner vi en stor brist på beskrivningar och bilder av det kommande samhället och djup pessimism hos teoretikerna. Framtiden verkar inte på något vis inspirera till entusiastiska och detaljerade skildringar. För en ledande tidig teoretiker som Heidegger var slutresultatet metafysisk nihilism, och moderna tongivande postmodernister såsom Foucault och Derrida talar antingen om sin längtan efter utplåning av mänskligheten i framtiden eller om en värld i den ”förskräckliga monstrositetens form”. Sådana inspiratörer dämpar självfallet lusten att i detalj beskriva rörelsens utopi. Allmänt verkar man i stället osäker på vad som kommer när man politiskt innehar hegemonin och dominerar dagens samhällsuppfattningar och samhällsstruktur.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

När socialismen havererade 1989 etablerade postmodernismen sin ställning som den nya socialismen. På bilden ses västberlinare åse när östberlinska soldater river en sektion av muren den 11 november 1989. Foto: Gerard Malie/AFP via Getty Images
När socialismen havererade 1989 etablerade postmodernismen sin ställning som den nya socialismen. På bilden ses västberlinare åse när östberlinska soldater river en sektion av muren den 11 november 1989. Foto: Gerard Malie/AFP via Getty Images
Kultur

Krönika: Vilket är postmodernismens framtida idealsamhälle? Del 3

Dan Ahlmark

Del 3 (Läs del 2 här)

En utmärkande egenskap hos kulturmarxismen är dess torftiga beskrivning av vad som följer efter att den planerade destruktionen av de andliga grunderna för dagens samhälle genomförts.

Egentligen borde framställningen av det perfekta samhället vara en orsak till stor glädje för de aktiva, eftersom frigörelsen från det tidigare och existerande samhället torde möjliggöra att postmodernismens verkliga väsen, krafter och effekter kan realiseras i världen. Men i stället finner vi en stor brist på beskrivningar och bilder av det kommande samhället och djup pessimism hos teoretikerna. Framtiden verkar inte på något vis inspirera till entusiastiska och detaljerade skildringar. För en ledande tidig teoretiker som Heidegger var slutresultatet metafysisk nihilism, och moderna tongivande postmodernister såsom Foucault och Derrida talar antingen om sin längtan efter utplåning av mänskligheten i framtiden eller om en värld i den ”förskräckliga monstrositetens form”. Sådana inspiratörer dämpar självfallet lusten att i detalj beskriva rörelsens utopi. Allmänt verkar man i stället osäker på vad som kommer när man politiskt innehar hegemonin och dominerar dagens samhällsuppfattningar och samhällsstruktur.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024