loading

Järnvägsstationen i Vilnius, Litauen, den 25 mars, där transittåg från Moskva till Kaliningrad stannar. Banderollen på på bilden visar en ukrainsk man som gråter vid sin sons livlösa kropp. Foto: Petras Malukas/AFP via Getty Images
Järnvägsstationen i Vilnius, Litauen, den 25 mars, där transittåg från Moskva till Kaliningrad stannar. Banderollen på på bilden visar en ukrainsk man som gråter vid sin sons livlösa kropp. Foto: Petras Malukas/AFP via Getty Images
Utrikes

Kriget i Ukraina försvårar Kinas globala projekt

Jennifer Bateman

Under de senaste tio åren har Kinesiska kommunistpartiet (KKP) förlitat sig på sitt globala infrastrukturprojekt, BRI, för bättre image och ökat inflytande. Minst 149 länder har involverats, men nu börjar allvarliga sprickor synas i strategin.

Ett exempel är KKP:s misslyckade försök att driva BRI-strategin i Europa, som nu stött på ett allvarligt hinder: sanktionerna mot Ryssland på grund av invasionen av Ukraina.

Innan sanktionerna använde Kina Ryssland som en lämplig transitpunkt för att leverera utrustning och material till BRI-projekt in i Europa. Kina skickade sina lastvagnar till Sankt Petersburg via järnvägen mellan Kina och Europa och sedan med skepp över Östersjön in i Centraleuropa. Sanktionerna har tvingat Kina att skicka lasterna runt Ryssland och in i Europa via den långsammare landrutten genom Vitryssland, Polen och andra länder.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Järnvägsstationen i Vilnius, Litauen, den 25 mars, där transittåg från Moskva till Kaliningrad stannar. Banderollen på på bilden visar en ukrainsk man som gråter vid sin sons livlösa kropp. Foto: Petras Malukas/AFP via Getty Images
Järnvägsstationen i Vilnius, Litauen, den 25 mars, där transittåg från Moskva till Kaliningrad stannar. Banderollen på på bilden visar en ukrainsk man som gråter vid sin sons livlösa kropp. Foto: Petras Malukas/AFP via Getty Images
Utrikes

Kriget i Ukraina försvårar Kinas globala projekt

Jennifer Bateman

Under de senaste tio åren har Kinesiska kommunistpartiet (KKP) förlitat sig på sitt globala infrastrukturprojekt, BRI, för bättre image och ökat inflytande. Minst 149 länder har involverats, men nu börjar allvarliga sprickor synas i strategin.

Ett exempel är KKP:s misslyckade försök att driva BRI-strategin i Europa, som nu stött på ett allvarligt hinder: sanktionerna mot Ryssland på grund av invasionen av Ukraina.

Innan sanktionerna använde Kina Ryssland som en lämplig transitpunkt för att leverera utrustning och material till BRI-projekt in i Europa. Kina skickade sina lastvagnar till Sankt Petersburg via järnvägen mellan Kina och Europa och sedan med skepp över Östersjön in i Centraleuropa. Sanktionerna har tvingat Kina att skicka lasterna runt Ryssland och in i Europa via den långsammare landrutten genom Vitryssland, Polen och andra länder.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024