Kriget i Ukraina försvårar Kinas globala projekt
Kina: Nya sidenvägen
Järnvägsstationen i Vilnius, Litauen, den 25 mars, där transittåg från Moskva till Kaliningrad stannar. Banderollen på på bilden visar en ukrainsk man som gråter vid sin sons livlösa kropp. Foto: Petras Malukas/AFP via Getty Images


Under de senaste tio åren har Kinesiska kommunistpartiet (KKP) förlitat sig på sitt globala infrastrukturprojekt, BRI, för bättre image och ökat inflytande. Minst 149 länder har involverats, men nu börjar allvarliga sprickor synas i strategin.

Ett exempel är KKP:s misslyckade försök att driva BRI-strategin i Europa, som nu stött på ett allvarligt hinder: sanktionerna mot Ryssland på grund av invasionen av Ukraina.

Innan sanktionerna använde Kina Ryssland som en lämplig transitpunkt för att leverera utrustning och material till BRI-projekt in i Europa. Kina skickade sina lastvagnar till Sankt Petersburg via järnvägen mellan Kina och Europa och sedan med skepp över Östersjön in i Centraleuropa. Sanktionerna har tvingat Kina att skicka lasterna runt Ryssland och in i Europa via den långsammare landrutten genom Vitryssland, Polen och andra länder.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 99 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill! Vill du även ha papperstidningen betalar du endast 19 kronor första månaden, 149 kronor därefter. Säg upp enkelt när du vill!