loadingStockholmare fick under augusti vänta länge på att komma fram till polisens telefonväxel. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Stockholmare fick under augusti vänta länge på att komma fram till polisens telefonväxel. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Kötiden till 11414 i Stockholm: 37 minuter

Epoch Times

Under augusti fick stockholmare i genomsnitt vänta 37 minuter på att komma fram till polisens telefonväxel 11414, skriver Dagens Nyheter.

Detta trots projektet Polisens kontaktcenter, PKC, som startades i våras i syfte att bland annat korta väntetiden för inringare och prioritetsordna tips.

Peter Allheim, ansvarig utvecklare av PKC, kallar beskedet "väldigt, väldigt olyckligt".

– Det handlar om att det funnits ett konfigurationsfel i vår tekniska lösning som vi identifierade vid den senaste kvalitetsuppföljningen av detta projekt, säger han till DN.

I alla regioner utom Stockholm låg den genomsnittliga väntetiden på en till fem minuter. Enligt Allheim kommer problemet nu att åtgärdas.

Framöver kommer svarstiden även för tips i Stockholmsregionen att ligga under fem minuter i medelvärde, säger han.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingStockholmare fick under augusti vänta länge på att komma fram till polisens telefonväxel. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Stockholmare fick under augusti vänta länge på att komma fram till polisens telefonväxel. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Kötiden till 11414 i Stockholm: 37 minuter

Epoch Times

Under augusti fick stockholmare i genomsnitt vänta 37 minuter på att komma fram till polisens telefonväxel 11414, skriver Dagens Nyheter.

Detta trots projektet Polisens kontaktcenter, PKC, som startades i våras i syfte att bland annat korta väntetiden för inringare och prioritetsordna tips.

Peter Allheim, ansvarig utvecklare av PKC, kallar beskedet "väldigt, väldigt olyckligt".

– Det handlar om att det funnits ett konfigurationsfel i vår tekniska lösning som vi identifierade vid den senaste kvalitetsuppföljningen av detta projekt, säger han till DN.

I alla regioner utom Stockholm låg den genomsnittliga väntetiden på en till fem minuter. Enligt Allheim kommer problemet nu att åtgärdas.

Framöver kommer svarstiden även för tips i Stockholmsregionen att ligga under fem minuter i medelvärde, säger han.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024