loadingKunderna har börjat hitta tillbaka till de fysiska butikerna sedan restriktionerna lättade. Foto: Sofia Drevemo
Kunderna har börjat hitta tillbaka till de fysiska butikerna sedan restriktionerna lättade. Foto: Sofia Drevemo
Ekonomi & Näringsliv

Kläd- och skohandeln fortsätter att återhämta sig

Lotta Svedin

När restriktionerna lättades började kunderna strömma till de fysiska butikerna igen och modehandeln fick ett välbehövligt uppsving. Enligt Svensk Handels Stilindex ökade butiksförsäljningen av kläder och skor med runt tjugo procent förra månaden jämfört med juli 2020.

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, säger i ett pressmeddelande att det kraftiga uppsvinget för kläd- och skobutiker vittnar om att det finns ett stort uppdämt köpsug hos svenskarna och dessutom är snittköpen högre än normalt.

– Det är glädjande att försäljningen i både kläd- och skohandeln ökar kraftigt. Lättade restriktioner och fler vaccinerade gör att kunderna vill återvända till butikerna. Även om siffrorna är positiva ska vi komma ihåg att ökningen sker från låga nivåer, säger Mats Hedenström.

Försäljningen på nätet har växt under pandemin och för en del butiker har det vägt upp tappen i de fysiska butikerna. Men enligt Mats Hedenström är det ändå helt avgörande för många av sko- och klädbutikerna att kunderna hittar tillbaka till butikerna i stadskärnor och köpcenter. Han menar att många modebutiker "har kämpat hårt för att hålla näsan ovan vattenytan under pandemin".

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu! 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKunderna har börjat hitta tillbaka till de fysiska butikerna sedan restriktionerna lättade. Foto: Sofia Drevemo
Kunderna har börjat hitta tillbaka till de fysiska butikerna sedan restriktionerna lättade. Foto: Sofia Drevemo
Ekonomi & Näringsliv

Kläd- och skohandeln fortsätter att återhämta sig

Lotta Svedin

När restriktionerna lättades började kunderna strömma till de fysiska butikerna igen och modehandeln fick ett välbehövligt uppsving. Enligt Svensk Handels Stilindex ökade butiksförsäljningen av kläder och skor med runt tjugo procent förra månaden jämfört med juli 2020.

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, säger i ett pressmeddelande att det kraftiga uppsvinget för kläd- och skobutiker vittnar om att det finns ett stort uppdämt köpsug hos svenskarna och dessutom är snittköpen högre än normalt.

– Det är glädjande att försäljningen i både kläd- och skohandeln ökar kraftigt. Lättade restriktioner och fler vaccinerade gör att kunderna vill återvända till butikerna. Även om siffrorna är positiva ska vi komma ihåg att ökningen sker från låga nivåer, säger Mats Hedenström.

Försäljningen på nätet har växt under pandemin och för en del butiker har det vägt upp tappen i de fysiska butikerna. Men enligt Mats Hedenström är det ändå helt avgörande för många av sko- och klädbutikerna att kunderna hittar tillbaka till butikerna i stadskärnor och köpcenter. Han menar att många modebutiker "har kämpat hårt för att hålla näsan ovan vattenytan under pandemin".

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu! 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025