Kinesisk tv-station döms för sändning av ”erkännanden”
Gui Minhai tvingades göra ett regisserat erkännande i kinesisk stats-tv. Nu har CGTN dömts till dryga böter för att ha sänt detta över Europa. Foto: PHILIPPE LOPEZ/AFP via Getty Images


Brittiska tv-myndigheten Ofcom har dömt den kinesiska tv-stationen CGTN för allvarliga brott mot sändningsreglerna då den sände regisserade ”erkännanden” med bland andra den svenske medborgaren, förläggaren Gui Minhai. 

Ofcom dömer CGTN (China Global Television Network – den engelskspråkiga internationella grenen av Kinas stats-tv) för tre brott mot sändningsreglerna, riktade mot två personer. Utöver Gui Minhai handlar det om ett liknande fall med den tidigare Hongkongbon Simon Cheng.

Den 26 augusti slog Ofcom fast att CGTN ska betala 200 000 pund (cirka 2 500 000 SEK) för sändningarna med Gui Minhai och Simon Cheng. Det rör sig om två sändningar med Gui Minhai, 2016 och 2018, efter att han 2015 fördes bort från sitt fritidshus i Thailand, och en med Simon Cheng 2019. Ofcom klassar sändningarna som ”allvarliga” brott.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 99 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill! Vill du även ha papperstidningen betalar du endast 19 kronor första månaden, 149 kronor därefter. Säg upp enkelt när du vill!