loading

Helsingborgs konserthuschef Katrine Ganer Skaug. Foto: Mattias Berglund
Helsingborgs konserthuschef Katrine Ganer Skaug. Foto: Mattias Berglund
Musik

Katrine Ganer Skaug: ”Livekonserten är unik och viktig”

Kristina I. Kleinert

Katrine Ganer Skaug berättar om sitt musikaliska liv och hur hon upptäckte sina ledaregenskaper. I dag är hon chef för verksamheten vid Helsingborgs konserthus. Hon delar med sig av sina tankar om musikens kraft och nödvändighet.

Katrine Ganer Skaug tillträdde tjänsten som chef för Helsingborgs konserthus i början av året. Till det mångsidiga konserthuset har hon med sig kunskaper och erfarenheter som borde passa som hand i handske. Hon har arbetat som musiker, musikjournalist och pedagog, och är utbildad vid Oslo universitet i musikvetenskap och psykologi. Som barn var det dock den klassiska baletten som var i fokus. När familjen bodde i Italien var hon med om en upplevelse som påverkade henne starkt.

– Jag såg stjärndansaren Mikhail Baryshnikov dansa med ballerinan Carla Fracci i baletten Giselle. Det inspirerade mig väldigt mycket och väckte mitt dansintresse. Mitt hem var fyllt med musik och konst, för mamma var pianist och pappa var konsthistoriker. Det påverkade mig på ett positivt sätt och gav näring till mitt intresse för dans. Ju mer jag dansade balett, desto mer insåg jag att inspirationen till att dansa kom från musiken. Den gav mig viktiga impulser. Parallellt med dansstudierna lärde min mamma mig att spela piano.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Helsingborgs konserthuschef Katrine Ganer Skaug. Foto: Mattias Berglund
Helsingborgs konserthuschef Katrine Ganer Skaug. Foto: Mattias Berglund
Musik

Katrine Ganer Skaug: ”Livekonserten är unik och viktig”

Kristina I. Kleinert

Katrine Ganer Skaug berättar om sitt musikaliska liv och hur hon upptäckte sina ledaregenskaper. I dag är hon chef för verksamheten vid Helsingborgs konserthus. Hon delar med sig av sina tankar om musikens kraft och nödvändighet.

Katrine Ganer Skaug tillträdde tjänsten som chef för Helsingborgs konserthus i början av året. Till det mångsidiga konserthuset har hon med sig kunskaper och erfarenheter som borde passa som hand i handske. Hon har arbetat som musiker, musikjournalist och pedagog, och är utbildad vid Oslo universitet i musikvetenskap och psykologi. Som barn var det dock den klassiska baletten som var i fokus. När familjen bodde i Italien var hon med om en upplevelse som påverkade henne starkt.

– Jag såg stjärndansaren Mikhail Baryshnikov dansa med ballerinan Carla Fracci i baletten Giselle. Det inspirerade mig väldigt mycket och väckte mitt dansintresse. Mitt hem var fyllt med musik och konst, för mamma var pianist och pappa var konsthistoriker. Det påverkade mig på ett positivt sätt och gav näring till mitt intresse för dans. Ju mer jag dansade balett, desto mer insåg jag att inspirationen till att dansa kom från musiken. Den gav mig viktiga impulser. Parallellt med dansstudierna lärde min mamma mig att spela piano.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024