loadingFlera kändisar vill se åtgärder från Meta. Foto: Henrik Montgomery/TT
Flera kändisar vill se åtgärder från Meta. Foto: Henrik Montgomery/TT
Nöje

Kändisar rasar mot fejkad internetreklam

TT

Ett 20-tal kända svenskar anser att deras identiteter kapas och används i falska annonser på bland annat Facebook – utan att ägarbolaget Meta gör något åt saken. Nu riktar de ett öppet brev till sociala mediejätten på DN Debatt.

Bland andra Carola Häggqvist, Sanna Nielsen, Janne Schaffer och Kristin Kaspersen står bakom debattinlägget, i vilket de anser att fejkade annonser med kändisar ökat "lavinartat" de senaste månaderna.

Bedragarna använder bland annat bilder på kända personer för att ge sken av att de står bakom innehållet i bluffannonserna.

”Vi får dagligen våra identiteter kapade på mängder av falska konton som talar med vår röst. Men långt värre är att miljontals intet ont anande användare dagligen utsätts för denna fejkade reklam och dessa påhittade konton, vars enda mål är att i våra namn lura följarna på pengar.”

Artikelförfattarna upplever att bedrägeritypen drabbat dem under många år, och att de själva försökt varna sina följare för de fejkade annonserna eller kontona. Något större gehör från Meta – som bland annat äger Facebook och Instagram – har de dock inte fått.

”Era miljontals användare, bara här i Sverige, bombarderas dagligen av falska konton och fejkade annonser. Detta bryter inte bara mot era poetiska policyer, utan även mot svensk lag.”

”Ni bortser gladeligen från anmälningar av falska konton och fortsätter sprida enorma mängder fejkad reklam för att det genererar pengar till er. Enorma pengar. När sedan användarnas säkerhet får betala priset så ser ni genom fingrarna. Det är inte vackert, men vi kan inte se någon annan förklaring”, skriver de kända personerna i debattartikeln.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFlera kändisar vill se åtgärder från Meta. Foto: Henrik Montgomery/TT
Flera kändisar vill se åtgärder från Meta. Foto: Henrik Montgomery/TT
Nöje

Kändisar rasar mot fejkad internetreklam

TT

Ett 20-tal kända svenskar anser att deras identiteter kapas och används i falska annonser på bland annat Facebook – utan att ägarbolaget Meta gör något åt saken. Nu riktar de ett öppet brev till sociala mediejätten på DN Debatt.

Bland andra Carola Häggqvist, Sanna Nielsen, Janne Schaffer och Kristin Kaspersen står bakom debattinlägget, i vilket de anser att fejkade annonser med kändisar ökat "lavinartat" de senaste månaderna.

Bedragarna använder bland annat bilder på kända personer för att ge sken av att de står bakom innehållet i bluffannonserna.

”Vi får dagligen våra identiteter kapade på mängder av falska konton som talar med vår röst. Men långt värre är att miljontals intet ont anande användare dagligen utsätts för denna fejkade reklam och dessa påhittade konton, vars enda mål är att i våra namn lura följarna på pengar.”

Artikelförfattarna upplever att bedrägeritypen drabbat dem under många år, och att de själva försökt varna sina följare för de fejkade annonserna eller kontona. Något större gehör från Meta – som bland annat äger Facebook och Instagram – har de dock inte fått.

”Era miljontals användare, bara här i Sverige, bombarderas dagligen av falska konton och fejkade annonser. Detta bryter inte bara mot era poetiska policyer, utan även mot svensk lag.”

”Ni bortser gladeligen från anmälningar av falska konton och fortsätter sprida enorma mängder fejkad reklam för att det genererar pengar till er. Enorma pengar. När sedan användarnas säkerhet får betala priset så ser ni genom fingrarna. Det är inte vackert, men vi kan inte se någon annan förklaring”, skriver de kända personerna i debattartikeln.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024