2023 års sista dagar blev också min vän Lars Laurentiis sista dagar på jorden. Lars var mannen som gav Friskis & Svettis deras internationellt prisbelönta logotyp. Många förstår nog inte hur viktigt det är med grafisk form, hur den påverkar människor, ger framgång eller bidrar till motgång. Här följer historien om en logotyp som gjort många glada genom åren!
Året var 1978. Jag hade hittat på namnet Friskis & Svettis. Men vi behövde en logotyp också. Min pionjärskompis Eva Linroth fick uppdraget att ordna det. Det var bråttom.
Lars Laurentii berättar själv i Friskis & Svettis jubileumstidning från 1988: ”Jag var verksam som designer på Ted Bates annonsbyrå. Eva Linroth och Michael Berman gav mig uppdraget. Man ville ha en logotyp (ordmärke) av namnet Friskis & Svettis. Vi tyckte uppdraget verkade roligt. Efter en helgs arbete var det klart. Jag ville skapa en aktiv form med typografiska finesser. Det blev som ni vet, ligaturer (sammanbindningar) på ett lustigt sätt. Cirkeln symboliserar livets omlopp samtidigt som bokstäverna spränger cirkeln och symboliserar den dynamik som Friskis & Svettis står för.”