loadingLars Laurentiis berättade hur cirkeln symboliserar livets omlopp och bokstäverna som spränger cirkeln visar på den dynamik som företaget står för.
Lars Laurentiis berättade hur cirkeln symboliserar livets omlopp och bokstäverna som spränger cirkeln visar på den dynamik som företaget står för.
Hälsa

Johan Holmsäter: Ännu en hjälte har lämnat oss

Johan Holmsäter

2023 års sista dagar blev också min vän Lars Laurentiis sista dagar på jorden. Lars var mannen som gav Friskis & Svettis deras internationellt prisbelönta logotyp. Många förstår nog inte hur viktigt det är med grafisk form, hur den påverkar människor, ger framgång eller bidrar till motgång. Här följer historien om en logotyp som gjort många glada genom åren!

Året var 1978. Jag hade hittat på namnet Friskis & Svettis. Men vi behövde en logotyp också. Min pionjärskompis Eva Linroth fick uppdraget att ordna det. Det var bråttom.

Lars Laurentii berättar själv i Friskis & Svettis jubileumstidning från 1988: ”Jag var verksam som designer på Ted Bates annonsbyrå. Eva Linroth och Michael Berman gav mig uppdraget. Man ville ha en logotyp (ordmärke) av namnet Friskis & Svettis. Vi tyckte uppdraget verkade roligt. Efter en helgs arbete var det klart. Jag ville skapa en aktiv form med typografiska finesser. Det blev som ni vet, ligaturer (sammanbindningar) på ett lustigt sätt. Cirkeln symboliserar livets omlopp samtidigt som bokstäverna spränger cirkeln och symboliserar den dynamik som Friskis & Svettis står för.”

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLars Laurentiis berättade hur cirkeln symboliserar livets omlopp och bokstäverna som spränger cirkeln visar på den dynamik som företaget står för.
Lars Laurentiis berättade hur cirkeln symboliserar livets omlopp och bokstäverna som spränger cirkeln visar på den dynamik som företaget står för.
Hälsa

Johan Holmsäter: Ännu en hjälte har lämnat oss

Johan Holmsäter

2023 års sista dagar blev också min vän Lars Laurentiis sista dagar på jorden. Lars var mannen som gav Friskis & Svettis deras internationellt prisbelönta logotyp. Många förstår nog inte hur viktigt det är med grafisk form, hur den påverkar människor, ger framgång eller bidrar till motgång. Här följer historien om en logotyp som gjort många glada genom åren!

Året var 1978. Jag hade hittat på namnet Friskis & Svettis. Men vi behövde en logotyp också. Min pionjärskompis Eva Linroth fick uppdraget att ordna det. Det var bråttom.

Lars Laurentii berättar själv i Friskis & Svettis jubileumstidning från 1988: ”Jag var verksam som designer på Ted Bates annonsbyrå. Eva Linroth och Michael Berman gav mig uppdraget. Man ville ha en logotyp (ordmärke) av namnet Friskis & Svettis. Vi tyckte uppdraget verkade roligt. Efter en helgs arbete var det klart. Jag ville skapa en aktiv form med typografiska finesser. Det blev som ni vet, ligaturer (sammanbindningar) på ett lustigt sätt. Cirkeln symboliserar livets omlopp samtidigt som bokstäverna spränger cirkeln och symboliserar den dynamik som Friskis & Svettis står för.”

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024