loadingBensin- och dieseldrivna bilar ska fasas ut till förmån för eldrivna fordon. Detta kräver dock att man utvinner stora mängder mineral till höga kostnader. Foto: Pontus Lundahl/TT
Bensin- och dieseldrivna bilar ska fasas ut till förmån för eldrivna fordon. Detta kräver dock att man utvinner stora mängder mineral till höga kostnader. Foto: Pontus Lundahl/TT
Krönika

Jan Blomgren: Elbilen – frälsare eller gökunge? Del 2

Jan Blomgren

Del 2 (Läs del 1 här)

Nyligen beslutade EU att bilar med förbränningsmotorer ska vara utfasade till 2035. Kommer denna ambition att kunna infrias? Det visar sig att detta dels kräver ökad och ändrad elproduktion, dels en oöverträffad expansion av gruvdrift. Vi granskar elbilarna i två artiklar, varav denna är den andra.


Kan övergång till elbilar rädda klimatet? Vi granskar planerna på omställning till enbart elbilar inom EU till 2035 i två artiklar. Den första artikeln fokuserade på elbehoven, medan denna andra artikel studerar behoven av metaller.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBensin- och dieseldrivna bilar ska fasas ut till förmån för eldrivna fordon. Detta kräver dock att man utvinner stora mängder mineral till höga kostnader. Foto: Pontus Lundahl/TT
Bensin- och dieseldrivna bilar ska fasas ut till förmån för eldrivna fordon. Detta kräver dock att man utvinner stora mängder mineral till höga kostnader. Foto: Pontus Lundahl/TT
Krönika

Jan Blomgren: Elbilen – frälsare eller gökunge? Del 2

Jan Blomgren

Del 2 (Läs del 1 här)

Nyligen beslutade EU att bilar med förbränningsmotorer ska vara utfasade till 2035. Kommer denna ambition att kunna infrias? Det visar sig att detta dels kräver ökad och ändrad elproduktion, dels en oöverträffad expansion av gruvdrift. Vi granskar elbilarna i två artiklar, varav denna är den andra.


Kan övergång till elbilar rädda klimatet? Vi granskar planerna på omställning till enbart elbilar inom EU till 2035 i två artiklar. Den första artikeln fokuserade på elbehoven, medan denna andra artikel studerar behoven av metaller.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024