Det blåser motvind för elektronik- och mediejätten Apple. Försäljningen av mobiltelefoner faller och börsvärdet har rasat med tusentals miljarder kronor sedan i höstas.
Apple har sedan början av oktober i fjol tappat mer än en tredjedel av sitt börsvärde, 34 procent. Och aktiekursen var i en svacka i början av januari i år nere på den lägsta noteringen sedan 2017.
De motgångar som i höstas satte igång den dystra kursutvecklingen för Apple ser enligt många bedömare ut att bara vara början på en mer ihållande kris. De fick vatten på sin kvarn i början av året.
Sänkte aktien
Apple flaggade för några veckor sedan för att försäljningen under det brutna räkenskapsårets första kvartal, som avslutades i december, skulle minska med 5 procent. Bland analytiker låg snittprognosen när detta chockbesked kom ut på en försäljningsökning på 5 procent.
Applechefen Tim Cook pekade på svag försäljningsutveckling i tillväxtländer, inte minst i Kina, men också på att uppgraderingarna av Iphonelurarna inte kommer lika tätt längre.
Beskedet blev en kalldusch, som sänkte aktien med 8 procent på en handelsdag. Men aktien har sedan dess återhämtat sig något och ligger inför tisdagskvällens rapport på en i princip oförändrad nivå sedan årsskiftet. Fast det kan jämföras med ett kurslyft sedan årsskiftet på cirka 6 procent för S&P 500-index.
Analytiker i affärspressen har nu fullt upp att uppskatta hur djup och långvarig Apples Iphonekris blir.
– Vi vet inte var botten är ännu för Iphoneförsäljningen, säger Ben Bajarin, analytiker på Creative Strategies till tidningen Financial Times.
Hamnar i kläm
Apples prissättning, som en premiumprodukt bland mobiltelefoner, har av en del bedömare brännmärkts som hybris och kan slå hårt om världskonjunkturen fortsätter nedåt.
De relativt höga Iphonepriserna har redan bidragit till att sänka Apples marknadsandel på nyckelmarknader som Kina till knappt 10 procent, enligt analysfirman Strategy Analysis. Det kan jämföras med 28 procent för Huawei.
Samtidigt är det oklart om andra satsningar som görs, som Apple Pay och Apple Music, får det genomslag skaparna hoppas på.
Apple, med en femtedel av försäljningen i Kina, hamnar även i kläm i handelskriget mellan världens två största ekonomier: Kina och USA. Det slår mot affärsmodellen, som bygger på gränsöverskridande produktion där bland annat kinesiska underleverantörer ingår.
(Joakim Goksör/TT)