Efter skandalerna kring valpåverkan tillkännager Facebook att två särskilda operativa avdelningar ska bildas för att övervaka och förhindra sådan påverkan.
Valet till EU-parlamentet i maj är ett av dem som bättre ska skyddas, enligt företaget.
De nya avdelningarna ska finnas på kontoren i Dublin och Singapore och de ska vara i drift i slutet av mars, enligt Facebook.
– Vi kommer att kräva att de som vill sätta in politisk och ämnesinriktad annonsering är auktoriserade, säger Nick Clegg, tidigare vice premiärminister i Storbritannien och nu Facebooks ansvarige för globala frågor, vid en presskonferens.
Företaget och dess grundare Mark Zuckerberg har varit i blåsväder. Inte minst i samband med fjolårets Cambridge Analytica-skandal där det avslöjades att personuppgifter från miljoner Facebookanvändare läckts och använts i politiska syften.
Vara öppnare
Nu pekar Facebook bland annat på valet till EU-parlamentet i maj som en orsak till att de nya åtgärderna sätts in.
"I slutet av mars kommer vi att sjösätta ytterligare verktyg i EU för att bidra till att förhindra utländsk inblandning och göra politisk och ämnesinriktad annonsering på Facebook mer transparent", skriver företaget.
Förutom krav om auktorisering ska Facebook också vara öppnare med vem eller vilka som står bakom annonseringen, hur mycket den har kostat, hur många som sett den samt deras ålder, kön och vistelseort.
"Kan bättre"
Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson anser att Facebook måste gå längre och "ta redaktionellt ansvar för sin nyhetsförmedling".
"Mycket tyder också på att Facebook fortsätter att bryta mot EU:s dataskyddsförordning. Du kan bättre, Zuckerberg!”, skriver Andersson i ett pressmeddelande.
Facebooks nya system ska även användas vid årets val i bland annat Indien, Ukraina, Israel, Belgien och Finland. Regelverk ska vara i drift globalt före halvårsskiftet.
(TT-AFP-Reuters)