loading
En ny version av Instagram för barn under 13 år är under utveckling. Men barnversionen möter på stort motstånd från barnsäkerhetsexperter. Foto: Sean Gallup/Getty Images
En ny version av Instagram för barn under 13 år är under utveckling. Men barnversionen möter på stort motstånd från barnsäkerhetsexperter. Foto: Sean Gallup/Getty Images
Utrikes

Instagram för barn möter motstånd

Tom Ozimek

En stor grupp personer som jobbar för ökad barnsäkerhet har skickat ett gemensamt brev till Facebooks grundare Mark Zuckerberg där de uppmanar honom att överge planerna på en version av Instagram för barn under 13 år. 

Gruppen, som består av 35 organisationer och 64 experter, och som koordineras av den ideella organisationen Campaign for a Commercial-Free Childhood, hänvisar till läckta uppgifter om att Facebook, som äger Instagram, undersöker en version för barn under 13 år av den populära fotodelningsappen.

”Allvarliga risker”

Gruppen menar att det inte är ett bra sätt att lösa problemet med att barn ljuger om sin ålder för att få använda plattformen och att det i stället skulle ”utsätta unga användare för stor risk”.

– Att starta en version av Instagram för barn under 13 är inte rätta lösningen. Barn i åldrarna 10–12 år som har existerande Instagramkonton kommer sannolikt inte flytta över till en ”barnsligare” version av plattformen efter att ha använt den vanliga. Den verkliga målgruppen för barnversionen är mycket yngre barn som i nuläget inte har konton på plattformen, skriver gruppen.

I brevet skriver gruppen att Facebooks planer att utveckla en barnversion av Instagram ”kommer att utsätta barn för ett antal allvarliga risker utan att erbjuda några direkta fördelar för familjerna.”

– Speciellt Instagram utnyttjar unga människors rädsla för att hamna utanför och deras önskan att bli accepterade av kamraterna, och uppmuntrar barn och ungdomar att ständigt titta på mobilerna och dela bilder med sina följare. Plattformens obevekliga fokus på utseende, hur man framställer sig själv, och på märkesmedvetenhet innebär utmaningar för tonåringars privatliv och välmående, skriver man i brevet.

– Yngre barn är än mindre rustade att hantera dessa utmaningar när de håller på och lär sig navigera i sociala interaktioner, vänskap, och i sin inre känsla av styrka och utmaningar under detta kritiska utvecklingsskede.

Gruppen pekar också på kopplingen mellan barns och tonåringars omfattande skärmtid, och användning av sociala medier, och problem som fetma, minskad sömnkvalitet, ökad risk för depression och ökad självmordsbenägenhet.

Facebook: Prioriterar säkerhet

Stephanie Otway, talesperson för Facebook, bekräftar att företaget är i ett tidigt utvecklingsskede av en barnversion, men tillägger att företaget kommer att konsultera experter innan man går vidare.

– Vi håller med om att alla tjänster vi utvecklar måste prioritera säkerhet och privatliv, och vi kommer att konsultera experter inom barns utveckling, barnsäkerhet, psykisk hälsa, samt integritetsförespråkare. Verkligheten är att barn är online. De vill kunna ha kontakt med sina familjer och vänner, ha roligt och lära sig saker, och vi vill hjälpa dem att göra det på ett säkert och åldersanpassat sätt. Vi vill också hitta praktiska lösningar på problemet med att barn ljuger om sin ålder för att få tillgång till apparna, säger Stephanie Otway.

Stephanie Otway tillägger att Instagram för barn skulle vara reklamfritt och ha funktioner för föräldrakontroll.

Samtidigt inför Instagram nya säkerhetsåtgärder, som till exempel förhinder för vuxna att skicka meddelanden till personer under 18 år som inte följer dem.

Andra åtgärder som Instagram vidtagit för att skydda unga på sin plattform är att uppmana tonåringar att göra sina konton privata, och att göra det svårare för vuxna att hitta och följa tonåringar. Man har även säkerhetsmeddelanden riktade till unga användare där man uppmanar dem att vara mer försiktiga med direktkommunikation.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Näthat mot barn och ungdomar på internet

– Närmare 30 procent av barn och ungdomar i åldern 11–19 år uppger att de utsatts för näthat.

– Närmare en fjärdedel upplever näthatet som allvarligt, och 4 procent som mycket allvarligt.

– Tre av fyra barn och ungdomar uppger att de fått undervisning i skydd mot kränkningar på internet.

– Omkring 20 procent av mellanstadiebarnen har upplevt näthat – det är mer vanligt förekommande bland högstadie- och gymnasieelever.

Källa: Internetstiftelsen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
En ny version av Instagram för barn under 13 år är under utveckling. Men barnversionen möter på stort motstånd från barnsäkerhetsexperter. Foto: Sean Gallup/Getty Images
En ny version av Instagram för barn under 13 år är under utveckling. Men barnversionen möter på stort motstånd från barnsäkerhetsexperter. Foto: Sean Gallup/Getty Images
Utrikes

Instagram för barn möter motstånd

Tom Ozimek

En stor grupp personer som jobbar för ökad barnsäkerhet har skickat ett gemensamt brev till Facebooks grundare Mark Zuckerberg där de uppmanar honom att överge planerna på en version av Instagram för barn under 13 år. 

Gruppen, som består av 35 organisationer och 64 experter, och som koordineras av den ideella organisationen Campaign for a Commercial-Free Childhood, hänvisar till läckta uppgifter om att Facebook, som äger Instagram, undersöker en version för barn under 13 år av den populära fotodelningsappen.

”Allvarliga risker”

Gruppen menar att det inte är ett bra sätt att lösa problemet med att barn ljuger om sin ålder för att få använda plattformen och att det i stället skulle ”utsätta unga användare för stor risk”.

– Att starta en version av Instagram för barn under 13 är inte rätta lösningen. Barn i åldrarna 10–12 år som har existerande Instagramkonton kommer sannolikt inte flytta över till en ”barnsligare” version av plattformen efter att ha använt den vanliga. Den verkliga målgruppen för barnversionen är mycket yngre barn som i nuläget inte har konton på plattformen, skriver gruppen.

I brevet skriver gruppen att Facebooks planer att utveckla en barnversion av Instagram ”kommer att utsätta barn för ett antal allvarliga risker utan att erbjuda några direkta fördelar för familjerna.”

– Speciellt Instagram utnyttjar unga människors rädsla för att hamna utanför och deras önskan att bli accepterade av kamraterna, och uppmuntrar barn och ungdomar att ständigt titta på mobilerna och dela bilder med sina följare. Plattformens obevekliga fokus på utseende, hur man framställer sig själv, och på märkesmedvetenhet innebär utmaningar för tonåringars privatliv och välmående, skriver man i brevet.

– Yngre barn är än mindre rustade att hantera dessa utmaningar när de håller på och lär sig navigera i sociala interaktioner, vänskap, och i sin inre känsla av styrka och utmaningar under detta kritiska utvecklingsskede.

Gruppen pekar också på kopplingen mellan barns och tonåringars omfattande skärmtid, och användning av sociala medier, och problem som fetma, minskad sömnkvalitet, ökad risk för depression och ökad självmordsbenägenhet.

Facebook: Prioriterar säkerhet

Stephanie Otway, talesperson för Facebook, bekräftar att företaget är i ett tidigt utvecklingsskede av en barnversion, men tillägger att företaget kommer att konsultera experter innan man går vidare.

– Vi håller med om att alla tjänster vi utvecklar måste prioritera säkerhet och privatliv, och vi kommer att konsultera experter inom barns utveckling, barnsäkerhet, psykisk hälsa, samt integritetsförespråkare. Verkligheten är att barn är online. De vill kunna ha kontakt med sina familjer och vänner, ha roligt och lära sig saker, och vi vill hjälpa dem att göra det på ett säkert och åldersanpassat sätt. Vi vill också hitta praktiska lösningar på problemet med att barn ljuger om sin ålder för att få tillgång till apparna, säger Stephanie Otway.

Stephanie Otway tillägger att Instagram för barn skulle vara reklamfritt och ha funktioner för föräldrakontroll.

Samtidigt inför Instagram nya säkerhetsåtgärder, som till exempel förhinder för vuxna att skicka meddelanden till personer under 18 år som inte följer dem.

Andra åtgärder som Instagram vidtagit för att skydda unga på sin plattform är att uppmana tonåringar att göra sina konton privata, och att göra det svårare för vuxna att hitta och följa tonåringar. Man har även säkerhetsmeddelanden riktade till unga användare där man uppmanar dem att vara mer försiktiga med direktkommunikation.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Näthat mot barn och ungdomar på internet

– Närmare 30 procent av barn och ungdomar i åldern 11–19 år uppger att de utsatts för näthat.

– Närmare en fjärdedel upplever näthatet som allvarligt, och 4 procent som mycket allvarligt.

– Tre av fyra barn och ungdomar uppger att de fått undervisning i skydd mot kränkningar på internet.

– Omkring 20 procent av mellanstadiebarnen har upplevt näthat – det är mer vanligt förekommande bland högstadie- och gymnasieelever.

Källa: Internetstiftelsen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024