loading

Förorenad rysk olja har spridits i Europa via den mycket viktiga Druzjbaledningen. Här en pumpstation i Vitryssland. Foto: Sergej Grits/AP/TT- arkivbild
Förorenad rysk olja har spridits i Europa via den mycket viktiga Druzjbaledningen. Här en pumpstation i Vitryssland. Foto: Sergej Grits/AP/TT- arkivbild
Utrikes

Ingen tar notan för oren rysk olja

Epoch Times

Problemet med förorenad råolja från Ryssland är mer omfattande är tidigare känt. Lösningen dröjer för att det är oklart vem som ska ta den stadigt växande notan.

Den 19 april upptäckte det statliga vitryska oljebolaget Belneftetjim att importerad rysk olja var förorenad. Moskva har bekräftat att det rörde sig om det giftiga, frätande ämnet dikloretan (etylendiklorid), som riskerar att skada oljeraffinaderier.

Också Polen, Tyskland, Ukraina, Slovakien och andra länder stoppade oljeimport genom den gigantiska Druzjbaledningen. Såväl pipelinens sydliga som nordliga förgrening påverkades.

Det ryska statliga oljebolaget Transneft pausade leveranserna den 24 april. Enligt bolaget förorenades oljan avsiktligt vid en mätstation ägd av ett privat företag i regionen Samara, 100 mil öster om Moskva. Varför det skulle ha skett är oklart.

Ska blandas ut

Nu rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg att krisen är djupare än befarat. Den blir mer utdragen och dyrare än vad någon kunnat föreställa sig. En lösning kan dröja flera veckor, kanske längre.

I Tyskland har Leuna, ett av Europas största raffinaderier, tvingats stänga ned. Polen nödgas ta av sina oljereserver. Och i nederländska Rotterdam, kontinentens oljenav, har flera raffinaderier fått slå av på takten.

Normalt tar centrala Europa dagligen emot 1,5 miljoner fat råolja från Ural via Druzjba och oljeterminalen Ust-Luga i Finska viken.

Enligt ryska uppgifter har motsvarande 20 miljoner fat förorenats. Branschinsatta lutar åt att det handlar om närmare 40 miljoner fat.

Tekniskt kan saken ordnas genom att förorenad olja blandas med felfri olja i proportionen 1 till 10. Det är dock en tidskrävande process – och ju längre problemet kvarstår, desto mer kostar det att fixa.

Krismöte i Polen

Med tanke på volymerna och de rabatter som raffinaderierna begär för att ta emot förorenad olja, kan prislappen hamna runt en miljard dollar, uppger ett tiotal oljehandlare och raffineringschefer för Bloomberg. Källorna föredrar att vara anonyma för att inte störa sina ryska relationer.

Läget blir inte bättre av att berörda parter inte kan enas om hur kostnaderna ska fördelas. Ett krismöte i Polens huvudstad Warszawa i torsdags nådde inte fram till en lösning.

— Mycket svårt, mycket hårt, sade Polens premiärminister Mateusz Morawiecki om samtalen enligt nyhetsbyrån.

Tack vare en mobilisering i närmast sovjetisk stil har Ryssland lyckats styra upp situationen något. Det handlar om tusentals järnvägsvagnar som satts in för att frakta olja från norr till en terminal vid Svarta havet för att så sakteliga blanda ut förorenad olja.

I den södra Druzjbaledningen har olja börjat pumpas fram igen, fast med kapacitet långt under det normala. Ungern hoppas på att kunna ta emot ren olja på måndag. Men den mycket viktiga norra ledningen, till bland annat Tyskland och Polen, förblir stängd.

Tills dess en verklig lösning är funnen kommer krisen att prägla den europeiska oljemarknaden medan kostnaderna bara stiger och stiger, skriver Bloomberg.

(Lars Pedersen/TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Förorenad rysk olja har spridits i Europa via den mycket viktiga Druzjbaledningen. Här en pumpstation i Vitryssland. Foto: Sergej Grits/AP/TT- arkivbild
Förorenad rysk olja har spridits i Europa via den mycket viktiga Druzjbaledningen. Här en pumpstation i Vitryssland. Foto: Sergej Grits/AP/TT- arkivbild
Utrikes

Ingen tar notan för oren rysk olja

Epoch Times

Problemet med förorenad råolja från Ryssland är mer omfattande är tidigare känt. Lösningen dröjer för att det är oklart vem som ska ta den stadigt växande notan.

Den 19 april upptäckte det statliga vitryska oljebolaget Belneftetjim att importerad rysk olja var förorenad. Moskva har bekräftat att det rörde sig om det giftiga, frätande ämnet dikloretan (etylendiklorid), som riskerar att skada oljeraffinaderier.

Också Polen, Tyskland, Ukraina, Slovakien och andra länder stoppade oljeimport genom den gigantiska Druzjbaledningen. Såväl pipelinens sydliga som nordliga förgrening påverkades.

Det ryska statliga oljebolaget Transneft pausade leveranserna den 24 april. Enligt bolaget förorenades oljan avsiktligt vid en mätstation ägd av ett privat företag i regionen Samara, 100 mil öster om Moskva. Varför det skulle ha skett är oklart.

Ska blandas ut

Nu rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg att krisen är djupare än befarat. Den blir mer utdragen och dyrare än vad någon kunnat föreställa sig. En lösning kan dröja flera veckor, kanske längre.

I Tyskland har Leuna, ett av Europas största raffinaderier, tvingats stänga ned. Polen nödgas ta av sina oljereserver. Och i nederländska Rotterdam, kontinentens oljenav, har flera raffinaderier fått slå av på takten.

Normalt tar centrala Europa dagligen emot 1,5 miljoner fat råolja från Ural via Druzjba och oljeterminalen Ust-Luga i Finska viken.

Enligt ryska uppgifter har motsvarande 20 miljoner fat förorenats. Branschinsatta lutar åt att det handlar om närmare 40 miljoner fat.

Tekniskt kan saken ordnas genom att förorenad olja blandas med felfri olja i proportionen 1 till 10. Det är dock en tidskrävande process – och ju längre problemet kvarstår, desto mer kostar det att fixa.

Krismöte i Polen

Med tanke på volymerna och de rabatter som raffinaderierna begär för att ta emot förorenad olja, kan prislappen hamna runt en miljard dollar, uppger ett tiotal oljehandlare och raffineringschefer för Bloomberg. Källorna föredrar att vara anonyma för att inte störa sina ryska relationer.

Läget blir inte bättre av att berörda parter inte kan enas om hur kostnaderna ska fördelas. Ett krismöte i Polens huvudstad Warszawa i torsdags nådde inte fram till en lösning.

— Mycket svårt, mycket hårt, sade Polens premiärminister Mateusz Morawiecki om samtalen enligt nyhetsbyrån.

Tack vare en mobilisering i närmast sovjetisk stil har Ryssland lyckats styra upp situationen något. Det handlar om tusentals järnvägsvagnar som satts in för att frakta olja från norr till en terminal vid Svarta havet för att så sakteliga blanda ut förorenad olja.

I den södra Druzjbaledningen har olja börjat pumpas fram igen, fast med kapacitet långt under det normala. Ungern hoppas på att kunna ta emot ren olja på måndag. Men den mycket viktiga norra ledningen, till bland annat Tyskland och Polen, förblir stängd.

Tills dess en verklig lösning är funnen kommer krisen att prägla den europeiska oljemarknaden medan kostnaderna bara stiger och stiger, skriver Bloomberg.

(Lars Pedersen/TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024