loading
Åtta myndigheter går ut i en gemensam kampanj för att få allmänhetens hjälp att få bort oseriösa företag. Bild:  Arbetsmiljöverket
Åtta myndigheter går ut i en gemensam kampanj för att få allmänhetens hjälp att få bort oseriösa företag. Bild: Arbetsmiljöverket
Inrikes

Informationskampanj ska motverka oseriösa företag

Lotta Svedin

Flera myndigheter har de senaste åren samarbetat för att komma till rätta med oseriösa företag som fuskar och utnyttjar människor. För att få ytterligare hjälp går man i november ut med en informationskampanj om vad man bör tänka på som konsument.

I ett pressmeddelande skriver Arbetsmiljöverket att åtta myndigheter ska gå ut med en gemensam informationskampanj för att uppmärksamma konsumenter om problemet med oseriösa företag.

Myndigheten skriver att det sedan 2018 har gjorts över 5 000 myndighetsgemensamma kontroller i särskilt utsatta branscher som; bygg, restaurang, skönhet, bilvård, städ och transport. Kontrollerna har avslöjat många företag som utnyttjar svart arbetskraft, inte betalar skatt och avgifter, bryter mot arbetsmiljöregler eller får bidrag som de inte har rätt till.

"Alla måste hjälpas åt"

– De flesta företag sköter sig och vi myndigheter gör allt vi kan för att störa de kriminella företagen, men för att stoppa dem måste alla hjälpas åt. Jag tror inte att någon vill att människor utnyttjas på jobbet, att seriösa företag ska slås ut av osund konkurrens eller att våra skattepengar hamnar i fel fickor, säger Arne Alfredsson, chef på Arbetsmiljöverkets avdelning för myndighetsgemensamma kontroller, i pressmeddelandet.

Han menar att man kan göra skillnad även som privatperson. Till exempel ska man alltid be om kvitto och kontrollera F-skattsedel när man köper  tjänster. Man bör även jämföra priser hos flera företag. Om ett företag erbjuder ett mycket lägre pris ska man fråga dem varför de kan vara så billiga. Det är också bra att ha koll på om den som utför arbetet har rätt skyddsutrustning och hjälpmedel.

– Det kan verka svårt att själv kontrollera om ett företag följer reglerna, men det finns några saker att tänka på som konsument och vi kan alla fundera en extra gång: Om ett erbjudande känns för bra att vara sant, så är det ofta det, säger Arne Alfredsson.

Låg tilltro från allmänheten

Inför kampanjen har 900 personer i åldrarna 20 till 70 år fått svara på frågor om hur de upplever förekomsten av arbetslivskriminalitet i fem utvalda branscher: bygg, städ, restaurang, bilvård och skönhet.

Svaren visar att fem av tio tror att hälften av företagen i dessa branscher inte sköter sig. En av tio menar att de flesta företag i de här branscherna bryter mot regler. En majoritet av de tillfrågade har också en låg tilltro till att arbetslivskriminaliteten kan bekämpas. Över hälften tror inte att samhället kan påverka den här typen av brottslighet särskilt mycket och bara två av tio tror att de själva kan påverka. Men enligt  undersökningen finns det samtidigt en stor vilja att stoppa det här. Människor vill att alla ska göra rätt för sig, skriver myndigheten.

De myndigheter som ingår i det myndighetsgemensamma samarbetet är: Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten och Skatteverket.

Enkätundersökningen har beställts av myndigheterna och genomförts av Le Bureau och Hector Consulting.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Åtta myndigheter går ut i en gemensam kampanj för att få allmänhetens hjälp att få bort oseriösa företag. Bild:  Arbetsmiljöverket
Åtta myndigheter går ut i en gemensam kampanj för att få allmänhetens hjälp att få bort oseriösa företag. Bild: Arbetsmiljöverket
Inrikes

Informationskampanj ska motverka oseriösa företag

Lotta Svedin

Flera myndigheter har de senaste åren samarbetat för att komma till rätta med oseriösa företag som fuskar och utnyttjar människor. För att få ytterligare hjälp går man i november ut med en informationskampanj om vad man bör tänka på som konsument.

I ett pressmeddelande skriver Arbetsmiljöverket att åtta myndigheter ska gå ut med en gemensam informationskampanj för att uppmärksamma konsumenter om problemet med oseriösa företag.

Myndigheten skriver att det sedan 2018 har gjorts över 5 000 myndighetsgemensamma kontroller i särskilt utsatta branscher som; bygg, restaurang, skönhet, bilvård, städ och transport. Kontrollerna har avslöjat många företag som utnyttjar svart arbetskraft, inte betalar skatt och avgifter, bryter mot arbetsmiljöregler eller får bidrag som de inte har rätt till.

"Alla måste hjälpas åt"

– De flesta företag sköter sig och vi myndigheter gör allt vi kan för att störa de kriminella företagen, men för att stoppa dem måste alla hjälpas åt. Jag tror inte att någon vill att människor utnyttjas på jobbet, att seriösa företag ska slås ut av osund konkurrens eller att våra skattepengar hamnar i fel fickor, säger Arne Alfredsson, chef på Arbetsmiljöverkets avdelning för myndighetsgemensamma kontroller, i pressmeddelandet.

Han menar att man kan göra skillnad även som privatperson. Till exempel ska man alltid be om kvitto och kontrollera F-skattsedel när man köper  tjänster. Man bör även jämföra priser hos flera företag. Om ett företag erbjuder ett mycket lägre pris ska man fråga dem varför de kan vara så billiga. Det är också bra att ha koll på om den som utför arbetet har rätt skyddsutrustning och hjälpmedel.

– Det kan verka svårt att själv kontrollera om ett företag följer reglerna, men det finns några saker att tänka på som konsument och vi kan alla fundera en extra gång: Om ett erbjudande känns för bra att vara sant, så är det ofta det, säger Arne Alfredsson.

Låg tilltro från allmänheten

Inför kampanjen har 900 personer i åldrarna 20 till 70 år fått svara på frågor om hur de upplever förekomsten av arbetslivskriminalitet i fem utvalda branscher: bygg, städ, restaurang, bilvård och skönhet.

Svaren visar att fem av tio tror att hälften av företagen i dessa branscher inte sköter sig. En av tio menar att de flesta företag i de här branscherna bryter mot regler. En majoritet av de tillfrågade har också en låg tilltro till att arbetslivskriminaliteten kan bekämpas. Över hälften tror inte att samhället kan påverka den här typen av brottslighet särskilt mycket och bara två av tio tror att de själva kan påverka. Men enligt  undersökningen finns det samtidigt en stor vilja att stoppa det här. Människor vill att alla ska göra rätt för sig, skriver myndigheten.

De myndigheter som ingår i det myndighetsgemensamma samarbetet är: Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten och Skatteverket.

Enkätundersökningen har beställts av myndigheterna och genomförts av Le Bureau och Hector Consulting.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024