loadingKravet om att kontrollera id-handlingar på passagerarfartyg upphör att gälla den 1 september, men regeringen förlänger nu till årsskiftet. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kravet om att kontrollera id-handlingar på passagerarfartyg upphör att gälla den 1 september, men regeringen förlänger nu till årsskiftet. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Id-kontroller på fartyg förlängs trots kritik

Amanda Alvarsson

I samband med Ukrainakriget införde regeringen tvingande krav om id-kontroller på passagerarfartyg. Nu förlängs beslutet till att gälla fram till årsskiftet – trots sjöfartsbranschens kritik och ett minskat flyktingflöde.

– Vi måste kunna säkerställa ordning och reda och att fartygen har kontroll över vilka passagerare som finns ombord. Det är viktigt för att kunna garantera säkerheten till sjöss, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Beslutet har tidigare fått kritik från sjöfartsbranschen som menar att de har god kontroll över vilka som reser till och från Sverige utifrån de passagerarlistor som måste upprättas i enighet med ett regeringskrav från 1998.

Id-kontroller till sjöss

(TT)

Syftet med passagerarlistorna är att veta hur många personer som befinner sig ombord och vilka dessa personer är om det skulle ske en olycka eller annan incident till sjöss.

Enligt nuvarande regler finns det en skyldighet att kontrollera id-handlingar, men bara om det finns skäl att anta att uppgifterna som lämnats, utan kontroll av id-handling, är oriktiga.

Kravet om att kontrollera alla passagerares id-handlingar började gälla den 28 mars 2022 och skulle upphöra den 1 september. Nu förlängs det till och med den 31 december.

Källa:

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKravet om att kontrollera id-handlingar på passagerarfartyg upphör att gälla den 1 september, men regeringen förlänger nu till årsskiftet. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kravet om att kontrollera id-handlingar på passagerarfartyg upphör att gälla den 1 september, men regeringen förlänger nu till årsskiftet. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Id-kontroller på fartyg förlängs trots kritik

Amanda Alvarsson

I samband med Ukrainakriget införde regeringen tvingande krav om id-kontroller på passagerarfartyg. Nu förlängs beslutet till att gälla fram till årsskiftet – trots sjöfartsbranschens kritik och ett minskat flyktingflöde.

– Vi måste kunna säkerställa ordning och reda och att fartygen har kontroll över vilka passagerare som finns ombord. Det är viktigt för att kunna garantera säkerheten till sjöss, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Beslutet har tidigare fått kritik från sjöfartsbranschen som menar att de har god kontroll över vilka som reser till och från Sverige utifrån de passagerarlistor som måste upprättas i enighet med ett regeringskrav från 1998.

Id-kontroller till sjöss

(TT)

Syftet med passagerarlistorna är att veta hur många personer som befinner sig ombord och vilka dessa personer är om det skulle ske en olycka eller annan incident till sjöss.

Enligt nuvarande regler finns det en skyldighet att kontrollera id-handlingar, men bara om det finns skäl att anta att uppgifterna som lämnats, utan kontroll av id-handling, är oriktiga.

Kravet om att kontrollera alla passagerares id-handlingar började gälla den 28 mars 2022 och skulle upphöra den 1 september. Nu förlängs det till och med den 31 december.

Källa:

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024