loadingCaspar David Friedrichs Vandraren över dimhavet (1818) är nog en bild som många får på näthinnan när de tänker på romantiken. Foto: Public Domain
Caspar David Friedrichs Vandraren över dimhavet (1818) är nog en bild som många får på näthinnan när de tänker på romantiken. Foto: Public Domain
Litteratur

Idéhistoria: Kan romantiken någonsin dö?

Tommy Gunnarsson

Romantikens epok startade under slutet av 1700-talet och avtog under mitten av 1800-talet. Dess arv kom dock att fortsätta att påverka och göra sig gällande på många sätt. Tommy Gunnarsson menar att det romantiska arvet har en stor dragningskraft på oss än i dag.

Som kalmarit har jag genom livet marinerats i Ölandssonen Erik Johan Stagnelius, den författare jämte Tegnér som värdefullast bär upp den svenska romantiken. Minns att jag i gymnasiet skrev en uppsats om hans dramatik. Välkända dikter som Vän i förödelsens stund, Näcken, Endymion, Suckarnas mystèr och Till förruttnelsen hade vi hört till leda; här skulle hans mindre kända dramer som Thorsten fiskare, Riddartornet, Glädjeflickan i Rom och Albert och Julia lyftas fram.

Kanske tänkte jag i samma banor som Fredrik Böök, som i sin biografi Stagnelius. Liv och dikt (1954) inte enbart vill lyfta fram Stagnelius som ”månskenspoet” utan minst lika mycket som komisk realist och epiker. Fast mer troligt var väl att jag mest ville imponera på svenskläraren genom att välja den mer obskyra delen av Stagnelius bibliografi.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingCaspar David Friedrichs Vandraren över dimhavet (1818) är nog en bild som många får på näthinnan när de tänker på romantiken. Foto: Public Domain
Caspar David Friedrichs Vandraren över dimhavet (1818) är nog en bild som många får på näthinnan när de tänker på romantiken. Foto: Public Domain
Litteratur

Idéhistoria: Kan romantiken någonsin dö?

Tommy Gunnarsson

Romantikens epok startade under slutet av 1700-talet och avtog under mitten av 1800-talet. Dess arv kom dock att fortsätta att påverka och göra sig gällande på många sätt. Tommy Gunnarsson menar att det romantiska arvet har en stor dragningskraft på oss än i dag.

Som kalmarit har jag genom livet marinerats i Ölandssonen Erik Johan Stagnelius, den författare jämte Tegnér som värdefullast bär upp den svenska romantiken. Minns att jag i gymnasiet skrev en uppsats om hans dramatik. Välkända dikter som Vän i förödelsens stund, Näcken, Endymion, Suckarnas mystèr och Till förruttnelsen hade vi hört till leda; här skulle hans mindre kända dramer som Thorsten fiskare, Riddartornet, Glädjeflickan i Rom och Albert och Julia lyftas fram.

Kanske tänkte jag i samma banor som Fredrik Böök, som i sin biografi Stagnelius. Liv och dikt (1954) inte enbart vill lyfta fram Stagnelius som ”månskenspoet” utan minst lika mycket som komisk realist och epiker. Fast mer troligt var väl att jag mest ville imponera på svenskläraren genom att välja den mer obskyra delen av Stagnelius bibliografi.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024