loadingHornsgatan på Södermalm ser ut att bli Stockholms första miljözon med förbud mot äldre personbilar. Foto: Erik Johansen/TT-arkivbild
Hornsgatan på Södermalm ser ut att bli Stockholms första miljözon med förbud mot äldre personbilar. Foto: Erik Johansen/TT-arkivbild
Inrikes

Hornsgatan blir Stockholms första miljözon

Epoch Times

Hornsgatan ser av allt att döma ut att bli Stockholms första miljözon där äldre personbilar förbjuds från och med februari nästa år.

Miljözoner var en het fråga inför höstens val i Stockholm. Miljöpartiets trafikborgarråd Daniel Helldén drev frågan hårt, medan motståndarna bland annat hävdade att ett dieselförbud var onödigt eftersom Stockholmsluften stadigt förbättras.

Nu sitter Miljöpartiet i den nya kommunledningen och i nästa vecka fattar trafiknämnden beslutet att Hornsgatan ska bli miljözon från och med februari, enligt di.se. Beslutet ska också klubbas av kommunfullmäktige i juni.

– Det är upp till 1 000 personer i länet som dör en förtida död varje år på grund av dålig luft och Hornsgatan är värst, så det är klart att det här är en viktig åtgärd”, säger Daniel Helldén till tidningen.

Beslutet innebär att det bara är nyare bensin- och dieselbilar med euroklass 5 eller 6 som får köra på Hornsgatan. Två år senare skärps kravet och då är det bara euroklass 6 som gäller. Daniel Helldén påpekar att fler miljözoner, men av tillfälligt slag, kan införas på andra gator.

– Om det till exempel skulle behövas på Sveavägen så kan man i så fall införa det de tider eller dagar då halterna är som högst. Det är det vi kommer att titta vidare på som nästa del i det här, säger han.

Regeringen gav förra året kommunerna rätt att införa miljözoner som stoppar äldre personbilar i stadskärnorna från och med kommande årsskifte. I flera städer finns det redan miljözoner, men de är riktade mot tung lastbilstrafik.

(Björn Ewenfeldt/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHornsgatan på Södermalm ser ut att bli Stockholms första miljözon med förbud mot äldre personbilar. Foto: Erik Johansen/TT-arkivbild
Hornsgatan på Södermalm ser ut att bli Stockholms första miljözon med förbud mot äldre personbilar. Foto: Erik Johansen/TT-arkivbild
Inrikes

Hornsgatan blir Stockholms första miljözon

Epoch Times

Hornsgatan ser av allt att döma ut att bli Stockholms första miljözon där äldre personbilar förbjuds från och med februari nästa år.

Miljözoner var en het fråga inför höstens val i Stockholm. Miljöpartiets trafikborgarråd Daniel Helldén drev frågan hårt, medan motståndarna bland annat hävdade att ett dieselförbud var onödigt eftersom Stockholmsluften stadigt förbättras.

Nu sitter Miljöpartiet i den nya kommunledningen och i nästa vecka fattar trafiknämnden beslutet att Hornsgatan ska bli miljözon från och med februari, enligt di.se. Beslutet ska också klubbas av kommunfullmäktige i juni.

– Det är upp till 1 000 personer i länet som dör en förtida död varje år på grund av dålig luft och Hornsgatan är värst, så det är klart att det här är en viktig åtgärd”, säger Daniel Helldén till tidningen.

Beslutet innebär att det bara är nyare bensin- och dieselbilar med euroklass 5 eller 6 som får köra på Hornsgatan. Två år senare skärps kravet och då är det bara euroklass 6 som gäller. Daniel Helldén påpekar att fler miljözoner, men av tillfälligt slag, kan införas på andra gator.

– Om det till exempel skulle behövas på Sveavägen så kan man i så fall införa det de tider eller dagar då halterna är som högst. Det är det vi kommer att titta vidare på som nästa del i det här, säger han.

Regeringen gav förra året kommunerna rätt att införa miljözoner som stoppar äldre personbilar i stadskärnorna från och med kommande årsskifte. I flera städer finns det redan miljözoner, men de är riktade mot tung lastbilstrafik.

(Björn Ewenfeldt/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024