loading
Tunga kassar – för en allt tunnare plånbok. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Tunga kassar – för en allt tunnare plånbok. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Högre matpriser i oktober – men ljusglimt anas

Johanna Cederblad

Mjölken, osten och fisken blev rejält mycket dyrare under oktober. För att inte tala om toapappret. En liten hoppfull strimma är dock att några priser för första gången har börjat justeras ned, enligt Matpriskollen.

Ännu är det dock alldeles för tidigt att andas ut, enligt Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. Hans företag har undersökt hur priserna på drygt 42 000 artiklar utvecklats under oktober.

– Det finns så mycket som ännu inte har höjts, säger han, och pekar på bland annat kroppsvårdsprodukter som tvål och schampo som ännu inte höjts särskilt mycket.

Under oktober steg priserna på sådant som vi behöver dagligdags med i genomsnitt 0,6 procent. Det gör att prisökningstakten i årstakt för dagligvaror nu ligger på 12,5 procent.

För mat är ökningen ännu större, 14,9 procent i årstakt.

Under oktober har både mejeriprodukter och ost dragit iväg. Även fisk och skaldjur har blivit dyrare.

– Bönderna behöver mer betalt för att få det att gå runt.

Prisökningar på just mejeriprodukter och ost påverkar oss mycket. Ulf Mazur berättar att inköpen av dessa varor står för 17 procent av genomsnittssvenskens matinköp.

– Vi är väldigt mejeribaserade i det här landet. Det slår direkt mot matkostnaderna. Det är dessutom fjärde gången i år som dessa höjs.

Den här månaden har också hushållskostnaderna ökat i "andra ändan". Toapappret har dragit iväg, höjningen för den kategorin är hela 9 procent i snitt under oktober. För vissa enskilda märken är höjningen ännu större. En lågprissort har höjt hela 29 procent under månaden.

– Det är så höga procenttal så att man nästan tappar greppet om ökningarna.

Fast under oktober visade sig en liten, liten ljus strimma av hopp i det annars så kompakta kostnadsmörkret under oktober, konstaterar han.

Vissa varor och produktkategorier justerades ned litegrann i pris.

– Det är första gången vi ser det sedan höjningarna började. Artiklar kan också justeras ned. Det går inte bara spikrakt upp för alla varor.

Framför allt handlar det om kycklingprodukter, berättar han. De har blivit någon eller ett par procent billigare under oktober.

– Uppfödarna har fått billigare foder. För kyckling går det så fort mellan kläckning och grillkyckling, så det märks direkt.

Även andra varor har i några få fall sänkts lite.

– Leverantörer som har höjt för mycket börjar nu justera ned priserna av konkurrensskäl, säger Ulf Mazur.

(TT)

Så mycket höjdes priserna

(TT)

Prisökningstakten för dagligvaror totalt blev 12,5 procent i årstakt under oktober. För mat var takten högre, 14,9 procent i årstakt.

Under september låg prisökningstakten på mat på 14,4 procent i årstakt.

De produktkategorier som ökat mest under oktober är mejeri, plus 1,8 procent (20,7 procent i årstakt), ost plus 1,6 procent (22,7 procent i årstakt), fisk och skaldjur, plus 1,5 procent (15,6 procent i årstakt).

Toapapper ökade med 9 procent under oktober. Andra varor som blivit rejält mycket dyrare under oktober är vindruvor, plus 7,2 procent, avokado, plus 6,8 procent och kaviar, plus 5,1 procent under oktober.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter, och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Tunga kassar – för en allt tunnare plånbok. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Tunga kassar – för en allt tunnare plånbok. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Högre matpriser i oktober – men ljusglimt anas

Johanna Cederblad

Mjölken, osten och fisken blev rejält mycket dyrare under oktober. För att inte tala om toapappret. En liten hoppfull strimma är dock att några priser för första gången har börjat justeras ned, enligt Matpriskollen.

Ännu är det dock alldeles för tidigt att andas ut, enligt Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. Hans företag har undersökt hur priserna på drygt 42 000 artiklar utvecklats under oktober.

– Det finns så mycket som ännu inte har höjts, säger han, och pekar på bland annat kroppsvårdsprodukter som tvål och schampo som ännu inte höjts särskilt mycket.

Under oktober steg priserna på sådant som vi behöver dagligdags med i genomsnitt 0,6 procent. Det gör att prisökningstakten i årstakt för dagligvaror nu ligger på 12,5 procent.

För mat är ökningen ännu större, 14,9 procent i årstakt.

Under oktober har både mejeriprodukter och ost dragit iväg. Även fisk och skaldjur har blivit dyrare.

– Bönderna behöver mer betalt för att få det att gå runt.

Prisökningar på just mejeriprodukter och ost påverkar oss mycket. Ulf Mazur berättar att inköpen av dessa varor står för 17 procent av genomsnittssvenskens matinköp.

– Vi är väldigt mejeribaserade i det här landet. Det slår direkt mot matkostnaderna. Det är dessutom fjärde gången i år som dessa höjs.

Den här månaden har också hushållskostnaderna ökat i "andra ändan". Toapappret har dragit iväg, höjningen för den kategorin är hela 9 procent i snitt under oktober. För vissa enskilda märken är höjningen ännu större. En lågprissort har höjt hela 29 procent under månaden.

– Det är så höga procenttal så att man nästan tappar greppet om ökningarna.

Fast under oktober visade sig en liten, liten ljus strimma av hopp i det annars så kompakta kostnadsmörkret under oktober, konstaterar han.

Vissa varor och produktkategorier justerades ned litegrann i pris.

– Det är första gången vi ser det sedan höjningarna började. Artiklar kan också justeras ned. Det går inte bara spikrakt upp för alla varor.

Framför allt handlar det om kycklingprodukter, berättar han. De har blivit någon eller ett par procent billigare under oktober.

– Uppfödarna har fått billigare foder. För kyckling går det så fort mellan kläckning och grillkyckling, så det märks direkt.

Även andra varor har i några få fall sänkts lite.

– Leverantörer som har höjt för mycket börjar nu justera ned priserna av konkurrensskäl, säger Ulf Mazur.

(TT)

Så mycket höjdes priserna

(TT)

Prisökningstakten för dagligvaror totalt blev 12,5 procent i årstakt under oktober. För mat var takten högre, 14,9 procent i årstakt.

Under september låg prisökningstakten på mat på 14,4 procent i årstakt.

De produktkategorier som ökat mest under oktober är mejeri, plus 1,8 procent (20,7 procent i årstakt), ost plus 1,6 procent (22,7 procent i årstakt), fisk och skaldjur, plus 1,5 procent (15,6 procent i årstakt).

Toapapper ökade med 9 procent under oktober. Andra varor som blivit rejält mycket dyrare under oktober är vindruvor, plus 7,2 procent, avokado, plus 6,8 procent och kaviar, plus 5,1 procent under oktober.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter, och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024