loadingSveriges fordonsflotta ska till 70 procent vara fossilfri år 2030. För att det ska vara möjligt krävs olika miljövänliga drivmedel, som biogas. Men en EU-dom har snabbt förändrat förutsättningarna för biogas här. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Sveriges fordonsflotta ska till 70 procent vara fossilfri år 2030. För att det ska vara möjligt krävs olika miljövänliga drivmedel, som biogas. Men en EU-dom har snabbt förändrat förutsättningarna för biogas här. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Hårt tryck på regeringen att rädda biogasen

Lars Larsson

Frustrationen jäser bland producenter och brukare av biogas efter en EU-dom som gett en skattechock i Sverige. Kraven ökar på regeringen för att företag, miljardinvesteringar och biogasen som grön energikälla ska räddas.

Centerpartisten Helena Lindahl, ledamot i riksdagens skatteutskott, kräver snabba ryck.

– Jag hoppas att man förstår att det här är en ödesfråga för den svenska biogasens framtid, man har inte råd att misslyckas. Jordbruk och åkerier, framförallt, har köpt in sig i den här tekniken under föreställningen att biogasen var skattefri fram till 2030, säger Lindahl.

Så slår domen

(TT)

Skatteverket har före domen årligen beviljat avdrag eller återbetalning av biogasskatt till cirka 700 företag, med drygt 1,5 miljarder kronor.

Företag som förbrukar biogas eller biogasol för uppvärmning kan efter domen inte fortsätta göra avdrag för skatten i sin deklaration eller få återbetalning av skatten i efterhand efter ansökan.

Det kan röra sig om industriföretag som använder gas från det västsvenska naturgasnätet för uppvärmning, både av lokaler och i industriprocesser.

Det gäller kommuner som tar tillvara biogas från sina avfallsanläggningar och använder gasen för framställning av el som förbrukas i den egna verksamheten eller värme för uppvärmning av egna lokaler. Även ett antal bostadsrättsföreningar, ideella föreningar och trossamfund påverkas.

Det blir mycket dyrare för åkerier och kommunal busstrafik att köra på biogas.

Källa: Skatteverket

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSveriges fordonsflotta ska till 70 procent vara fossilfri år 2030. För att det ska vara möjligt krävs olika miljövänliga drivmedel, som biogas. Men en EU-dom har snabbt förändrat förutsättningarna för biogas här. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Sveriges fordonsflotta ska till 70 procent vara fossilfri år 2030. För att det ska vara möjligt krävs olika miljövänliga drivmedel, som biogas. Men en EU-dom har snabbt förändrat förutsättningarna för biogas här. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Hårt tryck på regeringen att rädda biogasen

Lars Larsson

Frustrationen jäser bland producenter och brukare av biogas efter en EU-dom som gett en skattechock i Sverige. Kraven ökar på regeringen för att företag, miljardinvesteringar och biogasen som grön energikälla ska räddas.

Centerpartisten Helena Lindahl, ledamot i riksdagens skatteutskott, kräver snabba ryck.

– Jag hoppas att man förstår att det här är en ödesfråga för den svenska biogasens framtid, man har inte råd att misslyckas. Jordbruk och åkerier, framförallt, har köpt in sig i den här tekniken under föreställningen att biogasen var skattefri fram till 2030, säger Lindahl.

Så slår domen

(TT)

Skatteverket har före domen årligen beviljat avdrag eller återbetalning av biogasskatt till cirka 700 företag, med drygt 1,5 miljarder kronor.

Företag som förbrukar biogas eller biogasol för uppvärmning kan efter domen inte fortsätta göra avdrag för skatten i sin deklaration eller få återbetalning av skatten i efterhand efter ansökan.

Det kan röra sig om industriföretag som använder gas från det västsvenska naturgasnätet för uppvärmning, både av lokaler och i industriprocesser.

Det gäller kommuner som tar tillvara biogas från sina avfallsanläggningar och använder gasen för framställning av el som förbrukas i den egna verksamheten eller värme för uppvärmning av egna lokaler. Även ett antal bostadsrättsföreningar, ideella föreningar och trossamfund påverkas.

Det blir mycket dyrare för åkerier och kommunal busstrafik att köra på biogas.

Källa: Skatteverket

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024