loadingMånga handlare ser fram emot semestertid då kunderna blir fler till följd av den ökade turismen. Foto: Sofia Drevemo
Många handlare ser fram emot semestertid då kunderna blir fler till följd av den ökade turismen. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Handeln ser en liten ljusning under sommaren

Tony Lingefors

Framtidsutsikterna för butiks- och e-handeln har förbättrats nu när det är sommar och turisterna söker sig till Sverige. Det visar branschorganisationen Svensk handels Handelsbarometer för juli.

De senaste månaderna har handeln haft en negativ syn på framtiden utifrån försäljning, antalet anställda och verksamhetens lönsamhet. Det beror främst på den höga inflationen, konsumenternas försvagade köpkraft och företagens egna inköpskostnader.

– Sommarhandeln är en viktig period för hela handeln. Ökad turism med såväl svenska som utländska turister till följd av en svag krona gör att besöken i landets butiker blir fler. De positiva signaler vi nu får är ytterst välkomna efter det stålbad som handeln förvisso fortfarande genomgår, säger Sofia Larsen, vd på Svensk handel, i ett uttalande.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMånga handlare ser fram emot semestertid då kunderna blir fler till följd av den ökade turismen. Foto: Sofia Drevemo
Många handlare ser fram emot semestertid då kunderna blir fler till följd av den ökade turismen. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Handeln ser en liten ljusning under sommaren

Tony Lingefors

Framtidsutsikterna för butiks- och e-handeln har förbättrats nu när det är sommar och turisterna söker sig till Sverige. Det visar branschorganisationen Svensk handels Handelsbarometer för juli.

De senaste månaderna har handeln haft en negativ syn på framtiden utifrån försäljning, antalet anställda och verksamhetens lönsamhet. Det beror främst på den höga inflationen, konsumenternas försvagade köpkraft och företagens egna inköpskostnader.

– Sommarhandeln är en viktig period för hela handeln. Ökad turism med såväl svenska som utländska turister till följd av en svag krona gör att besöken i landets butiker blir fler. De positiva signaler vi nu får är ytterst välkomna efter det stålbad som handeln förvisso fortfarande genomgår, säger Sofia Larsen, vd på Svensk handel, i ett uttalande.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024