loadingMånga fraktfartyg tar den längre rutten förbi Godahoppsudden. Foto: Anna-Lena Lindqvist/TT
Många fraktfartyg tar den längre rutten förbi Godahoppsudden. Foto: Anna-Lena Lindqvist/TT
Utrikes

Hälften av alla fartyg undviker Röda havet

TT-Bloomberg

Rädsla för attacker i Röda havet får ett växande antal lastfartyg att styra om sin rutt. Fler än fyra miljoner containrar transporteras nu i stället runt Afrikas sydligaste spets, Godahoppsudden.

Hotet från den islamistiska och Iranstödda Huthi-rörelsen i Jemen har gjort att världens största rederier ställts inför två alternativ: antingen fortsätta via Röda havet och Suezkanalen med risken att utsätta fartyg och besättning för attacker liknande de som skett den senaste tiden, eller att låta fraktfartygen ta den betydligt längre och mera kostsamma rutten förbi Godahoppsudden.

Statistik som nyhetsbyrån Bloomberg tidigare i veckan tagit del av, visar att ungefär hälften av alla lastfartyg som normalt sett trafikerar Röda havet nu väljer rutten via Godahoppsudden i stället.

Bakgrund

(TT)

Vad är det egentligen Huthi-rörelsen gör?

Det är inte nytt att den islamistiska och Iranstödda rörelsen attackerar fartyg som passerar genom Röda havet, men den senaste tiden har attackerna skett betydligt mera frekvent. Förutom attacker med bland annat drönare har man också försökt att borda fartyg. Flera fartyg har skadats men inget har sänkts ännu.

Varför sker det just nu?

Huthi-rörelsen har sagt att attackerna handlar om att visa stöd för palestinierna i kriget mellan Israel och Hamas. Rörelsen har sagt att den kommer att, förutom att använda sig av drönare och olika robotar mot israeliska områden, fortsätta attackera fartyg ända tills Israel avslutar sin offensiv.

Varför är Röda havet så viktigt hur handelsperspektiv?

Det är den enda rutten för att ta sig via Suezkanalen och kopplar samman Asien med Europa. Ungefär tolv procent av all global handel passerar genom kanalen årligen.

Vad blir konsekvenserna?

Många rederier har valt den betydligt längre rutten via Godahoppsudden, det vill säga Afrikas sydligaste spets. Konsekvensen blir en 25 procent längre färd och det anses sannolikt att kostnaderna på olika varor kan behöva höjas som kompensation.

Vilka åtgärder har vidtagits?

Många företag har egen säkerhetspersonal, i form av beväpnade vakter ombord. Dessutom har man bland annat från amerikanskt håll utlovat förstärkt militär närvaro i området med stridsfartyg.

Källa: Bloomberg.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMånga fraktfartyg tar den längre rutten förbi Godahoppsudden. Foto: Anna-Lena Lindqvist/TT
Många fraktfartyg tar den längre rutten förbi Godahoppsudden. Foto: Anna-Lena Lindqvist/TT
Utrikes

Hälften av alla fartyg undviker Röda havet

TT-Bloomberg

Rädsla för attacker i Röda havet får ett växande antal lastfartyg att styra om sin rutt. Fler än fyra miljoner containrar transporteras nu i stället runt Afrikas sydligaste spets, Godahoppsudden.

Hotet från den islamistiska och Iranstödda Huthi-rörelsen i Jemen har gjort att världens största rederier ställts inför två alternativ: antingen fortsätta via Röda havet och Suezkanalen med risken att utsätta fartyg och besättning för attacker liknande de som skett den senaste tiden, eller att låta fraktfartygen ta den betydligt längre och mera kostsamma rutten förbi Godahoppsudden.

Statistik som nyhetsbyrån Bloomberg tidigare i veckan tagit del av, visar att ungefär hälften av alla lastfartyg som normalt sett trafikerar Röda havet nu väljer rutten via Godahoppsudden i stället.

Bakgrund

(TT)

Vad är det egentligen Huthi-rörelsen gör?

Det är inte nytt att den islamistiska och Iranstödda rörelsen attackerar fartyg som passerar genom Röda havet, men den senaste tiden har attackerna skett betydligt mera frekvent. Förutom attacker med bland annat drönare har man också försökt att borda fartyg. Flera fartyg har skadats men inget har sänkts ännu.

Varför sker det just nu?

Huthi-rörelsen har sagt att attackerna handlar om att visa stöd för palestinierna i kriget mellan Israel och Hamas. Rörelsen har sagt att den kommer att, förutom att använda sig av drönare och olika robotar mot israeliska områden, fortsätta attackera fartyg ända tills Israel avslutar sin offensiv.

Varför är Röda havet så viktigt hur handelsperspektiv?

Det är den enda rutten för att ta sig via Suezkanalen och kopplar samman Asien med Europa. Ungefär tolv procent av all global handel passerar genom kanalen årligen.

Vad blir konsekvenserna?

Många rederier har valt den betydligt längre rutten via Godahoppsudden, det vill säga Afrikas sydligaste spets. Konsekvensen blir en 25 procent längre färd och det anses sannolikt att kostnaderna på olika varor kan behöva höjas som kompensation.

Vilka åtgärder har vidtagits?

Många företag har egen säkerhetspersonal, i form av beväpnade vakter ombord. Dessutom har man bland annat från amerikanskt håll utlovat förstärkt militär närvaro i området med stridsfartyg.

Källa: Bloomberg.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024