loadingH&M får kritik för uttalande om tvångsarbete i Xinjiang-provinsen i Kina. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
H&M får kritik för uttalande om tvångsarbete i Xinjiang-provinsen i Kina. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Utrikes

H&M i blåsväder i Kina

TT-Reuters

H&M har hamnat i rejält blåsväder i Kina som står för fem procent av klädjättens försäljning. Försäljningen på flera sajter har stoppats efter uttalanden om tvångsarbete i Xinjiang-regionen. Aktien backade.

På onsdagseftermiddagen hade H&M-aktien tappat runt två procent på Stockholmsbörsen efter att nyhetsbyrån Reuters rapporterat om utvecklingen i Kina.

Bakgrunden är att H&M i ett uttalande från i fjol klargjorde att bolaget ser allvarligt på rapporter om tvångsarbete och att man inte köper några produkter från Xinjiang. En kritikstorm mot bolaget har nu blossat upp i kinesiska sociala medier.

Kritik mot uttalande

En aktieanalytiker som TT talat med kopplar kursfallet till utvecklingen i Kina.

– Det som beskrivs i bland annat kinesiska medier är att uttalandet har retat upp ett antal influerare. Det har i sin tur plockats upp i sin tur av arga kunder och gjort att handelsplatser som JD.com och Tmall blockerat H&M:s produkter, säger analytikern, som vill vara anonym.

H&M är nu långtifrån det första västerländska bolaget som hamnat i blåsväder för att ha upprört Kina. Franska modehuset Christian Dior gick hösten 2019 ut med en ursäkt till sina kinesiska kunder. Detta efter att en anställd på sociala plattformen Weibo, Kinas motsvarighet till Twitter, visat upp en karta över Kina som inte inkluderade Taiwan, som från kinesiskt håll anses tillhöra landets territorium.

Smyckeskedjan Tiffany tog snabbt bort en reklamkampanj där modell höll händerna för ansiktet i en pose som påminde om hur demonstranterna i Hongkong brukade agera.

Ytterligare ett exempel kopplat till Hongkong skedde 2019 när en medarbetare vid NBA-klubben Houston Rockets twittrade stöd till demonstranterna i Hongkong, vilket fick Kina att bojkotta tv-sändningar av lagets matcher.

Nya sanktioner

Utvecklingen följer på det att EU, USA, Storbritannien och Kanada i måndags infört sanktioner mot kineser anklagade för brott mot mänskliga rättigheter i Xinjiang. Kina har svarat med motåtgärder riktade mot europeiska parlamentariker och institutioner.

Kina är H&M:s fjärde största marknad och försäljningen där uppgick under räkenskapsåret som avslutades i november till 9,7 miljarder kronor, fem procent av fjolårets årsintäkter på 187 miljarder kronor.

Uttalandet från H&M som nu börjat cirkulera igen kom efter rapporter från bland annat människorättsorganisationer om att tvångsarbete och diskriminering förekom i provinsen. H&M skrev då att man var djupt bekymrad över dessa rapporter och att man tar starkt avstånd från tvångsarbete.

"Vi förbjuder alla former av tvångsarbete i vår leverantörskedja, oavsett land eller region", skrev H&M.

Bolaget noterade också att man inte har något samarbete med klädfabriker i området och inte heller använder produkter därifrån.

 

(TT-Reuters)

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingH&M får kritik för uttalande om tvångsarbete i Xinjiang-provinsen i Kina. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
H&M får kritik för uttalande om tvångsarbete i Xinjiang-provinsen i Kina. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Utrikes

H&M i blåsväder i Kina

TT-Reuters

H&M har hamnat i rejält blåsväder i Kina som står för fem procent av klädjättens försäljning. Försäljningen på flera sajter har stoppats efter uttalanden om tvångsarbete i Xinjiang-regionen. Aktien backade.

På onsdagseftermiddagen hade H&M-aktien tappat runt två procent på Stockholmsbörsen efter att nyhetsbyrån Reuters rapporterat om utvecklingen i Kina.

Bakgrunden är att H&M i ett uttalande från i fjol klargjorde att bolaget ser allvarligt på rapporter om tvångsarbete och att man inte köper några produkter från Xinjiang. En kritikstorm mot bolaget har nu blossat upp i kinesiska sociala medier.

Kritik mot uttalande

En aktieanalytiker som TT talat med kopplar kursfallet till utvecklingen i Kina.

– Det som beskrivs i bland annat kinesiska medier är att uttalandet har retat upp ett antal influerare. Det har i sin tur plockats upp i sin tur av arga kunder och gjort att handelsplatser som JD.com och Tmall blockerat H&M:s produkter, säger analytikern, som vill vara anonym.

H&M är nu långtifrån det första västerländska bolaget som hamnat i blåsväder för att ha upprört Kina. Franska modehuset Christian Dior gick hösten 2019 ut med en ursäkt till sina kinesiska kunder. Detta efter att en anställd på sociala plattformen Weibo, Kinas motsvarighet till Twitter, visat upp en karta över Kina som inte inkluderade Taiwan, som från kinesiskt håll anses tillhöra landets territorium.

Smyckeskedjan Tiffany tog snabbt bort en reklamkampanj där modell höll händerna för ansiktet i en pose som påminde om hur demonstranterna i Hongkong brukade agera.

Ytterligare ett exempel kopplat till Hongkong skedde 2019 när en medarbetare vid NBA-klubben Houston Rockets twittrade stöd till demonstranterna i Hongkong, vilket fick Kina att bojkotta tv-sändningar av lagets matcher.

Nya sanktioner

Utvecklingen följer på det att EU, USA, Storbritannien och Kanada i måndags infört sanktioner mot kineser anklagade för brott mot mänskliga rättigheter i Xinjiang. Kina har svarat med motåtgärder riktade mot europeiska parlamentariker och institutioner.

Kina är H&M:s fjärde största marknad och försäljningen där uppgick under räkenskapsåret som avslutades i november till 9,7 miljarder kronor, fem procent av fjolårets årsintäkter på 187 miljarder kronor.

Uttalandet från H&M som nu börjat cirkulera igen kom efter rapporter från bland annat människorättsorganisationer om att tvångsarbete och diskriminering förekom i provinsen. H&M skrev då att man var djupt bekymrad över dessa rapporter och att man tar starkt avstånd från tvångsarbete.

"Vi förbjuder alla former av tvångsarbete i vår leverantörskedja, oavsett land eller region", skrev H&M.

Bolaget noterade också att man inte har något samarbete med klädfabriker i området och inte heller använder produkter därifrån.

 

(TT-Reuters)

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024