loadingJag är ofta stolt över det som mina elever presterar. Men även om de skapar fantastiska saker är det inte självklart att de själva förstår det. Foto: Anton Nilsson
Jag är ofta stolt över det som mina elever presterar. Men även om de skapar fantastiska saker är det inte självklart att de själva förstår det. Foto: Anton Nilsson
Kultur

Förundras över skapandet

Anton Nilsson

Vad är egentligen nyttan med konstnärligt och hantverksmässigt skapande? På många sätt går inte denna fråga att svara på intellektuellt. Den konstnärliga processen förstås genom känslor såsom förundran och fascination.

Jag står i min lektionssal och eleverna är i full gång med att skära mönster i sina bokpärmar. De tillverkar skissböcker. Binder ihop dem med traditionell koptisk häftning och skär mönster i dem enbart med hjälp av udden på en karvsnittskniv. De inte bara lär sig historia, de upplever den. De får finmotorisk träning, vi har trevligt och de kommer i framtiden att minnas just dessa tekniker när de besöker hembygdsgårdar och tittar på gamla föremål. Jag lever, jag är i ett ”flow” och jag känner hur eleverna växer. Plötsligt vänder sig en kille mot mig, tittar mig i ögonen och jag känner igen blicken. Jag har sett den förr: Anton, varför behöver vi kunna det här?

Inom mig startar en dialog. Varför måste vi kunna något? Hur vet vi vad vi behöver kunna i det framtida livet? När i livet kommer just denna elev att behöva kunna skära mönster i trä och binda en bok enligt de äldre bokbinderiteknikerna?

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingJag är ofta stolt över det som mina elever presterar. Men även om de skapar fantastiska saker är det inte självklart att de själva förstår det. Foto: Anton Nilsson
Jag är ofta stolt över det som mina elever presterar. Men även om de skapar fantastiska saker är det inte självklart att de själva förstår det. Foto: Anton Nilsson
Kultur

Förundras över skapandet

Anton Nilsson

Vad är egentligen nyttan med konstnärligt och hantverksmässigt skapande? På många sätt går inte denna fråga att svara på intellektuellt. Den konstnärliga processen förstås genom känslor såsom förundran och fascination.

Jag står i min lektionssal och eleverna är i full gång med att skära mönster i sina bokpärmar. De tillverkar skissböcker. Binder ihop dem med traditionell koptisk häftning och skär mönster i dem enbart med hjälp av udden på en karvsnittskniv. De inte bara lär sig historia, de upplever den. De får finmotorisk träning, vi har trevligt och de kommer i framtiden att minnas just dessa tekniker när de besöker hembygdsgårdar och tittar på gamla föremål. Jag lever, jag är i ett ”flow” och jag känner hur eleverna växer. Plötsligt vänder sig en kille mot mig, tittar mig i ögonen och jag känner igen blicken. Jag har sett den förr: Anton, varför behöver vi kunna det här?

Inom mig startar en dialog. Varför måste vi kunna något? Hur vet vi vad vi behöver kunna i det framtida livet? När i livet kommer just denna elev att behöva kunna skära mönster i trä och binda en bok enligt de äldre bokbinderiteknikerna?

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024