loadingInflationen gör att fler väljer att hålla i plånboken, enligt Svensk Handel. Arkivbild. Foto: Isabell Höjman/TT
Inflationen gör att fler väljer att hålla i plånboken, enligt Svensk Handel. Arkivbild. Foto: Isabell Höjman/TT
Ekonomi & Näringsliv

Fortsatt nedgång för svensk handel

TT

För tredje månaden i rad syns en nedgång för svensk handel, både i butik och digitalt, visar Handelsbarometern för juni. Den ökade inflationen fortsätter att påverka svensk handel negativt i både konsumentledet och i form av ökade inköpskostnader för handlarna.

Enligt Svensk handels e-handelsindikator sjunker e-handeln med 4,5 enheter till en ny lägstanivå. Det är framför allt försäljningen som bidrar till det förhållandevis stora tappet.

– E-handlarnas svaga framtidstro beror både på att man jämför sig med rekordåret 2021 och att konsumenter generellt tvingas hålla hårdare i plånboken. Man gynnas inte heller av att den fysiska handeln nu åter kommit igång efter mer än två år av pandemi, säger Sofia Larsen, vd på Svensk handel, i ett pressmeddelande.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingInflationen gör att fler väljer att hålla i plånboken, enligt Svensk Handel. Arkivbild. Foto: Isabell Höjman/TT
Inflationen gör att fler väljer att hålla i plånboken, enligt Svensk Handel. Arkivbild. Foto: Isabell Höjman/TT
Ekonomi & Näringsliv

Fortsatt nedgång för svensk handel

TT

För tredje månaden i rad syns en nedgång för svensk handel, både i butik och digitalt, visar Handelsbarometern för juni. Den ökade inflationen fortsätter att påverka svensk handel negativt i både konsumentledet och i form av ökade inköpskostnader för handlarna.

Enligt Svensk handels e-handelsindikator sjunker e-handeln med 4,5 enheter till en ny lägstanivå. Det är framför allt försäljningen som bidrar till det förhållandevis stora tappet.

– E-handlarnas svaga framtidstro beror både på att man jämför sig med rekordåret 2021 och att konsumenter generellt tvingas hålla hårdare i plånboken. Man gynnas inte heller av att den fysiska handeln nu åter kommit igång efter mer än två år av pandemi, säger Sofia Larsen, vd på Svensk handel, i ett pressmeddelande.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024