loadingDyrare u-båtar. Ubåten på bilden är inte modell A26. Foto: Johan Nilsson/TT
Dyrare u-båtar. Ubåten på bilden är inte modell A26. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Försvarets ubåtar fem miljarder dyrare

TT

Försvarets nya ubåtar blir fem miljarder kronor dyrare och leveransen försenas flera år. Men projektet fortsätter.

– Vi måste ha ubåtskapacitet. Det är helt avgörande, säger försvarsminister Peter Hultqvist.

Försvarets Materielverk, FMV, och försvarskoncernen Saab har nu skrivit ett tilläggsavtal för de två toppmoderna ubåtarna av modell A26.

De beställdes 2015. Kostnaden för staten angavs då vara 8,6 miljarder kronor. Ny kontraktssumma är cirka 14 miljarder, enligt ett pressmeddelande från FMV.

Samtidigt försenas leveransen till Försvarsmakten och kan nu ske tidigast 2028 och 2029. Därmed sker leveransen flera år senare än tänkt.

Försvarsmakten gör nu en konsekvensanalys av hur förseningarna påverkar försvarsförmågan.

Finns risker

TT: Är du inte arg eller bekymrad över att det blivit så här?

– Det är klart att man kan ha många funderingar eller känslor kring detta, säger försvarsminister Peter Hultqvist (S).

Fördyringar och förseningar i stora utvecklingsprojekt av avancerad försvarsmateriel är, enligt honom, realiteter som måste hanteras.

Hultqvist uppger att han under många år talat om sådana risker och att han hållit riksdagen informerad om ubåtsprojektet.

Enligt honom informerades försvarsutskottet om läget den 22 juli. Uppgifterna var då sekretessbelagda, men släpps nu efter att tilläggsavtalet mellan FMV och Saab är klart.

Hultqvist uppger att han har fullt förtroende för FMV och dess generaldirektör som på regeringens uppdrag skött förhandlingarna med Saab.

Inga alternativ

Två orsaker nämns som orsak till fördyringen och förseningen av ubåtsprojektet.

En är att ytterligare utrustning beställts för att höja ubåtarnas förmåga, som torpeder och smygteknik. En annan är att Kockumsvarvets skick i Karlskrona överskattades när Saab köpte det 2014.

"Arbetet med att återta förmågan och att modernisera varvet har inledningsvis varit mödosamt. Även om detta nu är på rätt väg har det krävts att kontraktet omförhandlats", uppger Patric Hjort, chef verksamhetsområde Marin vid FMV, i ett pressmeddelande.

Trots fördyringarna och förseningarna så anser försvarsministern att det är strategiskt viktigt att fullfölja ubåtsprojektet.

– Jag ser inte några realistiska alternativ.

Hultqvist pekar på att ubåtarna blir en oerhört viktig tillgång för försvarets underrättelseinhämtning och bekämpning långt utanför svenskt territorialvatten.

– Det blir ett väldigt modernt ubåtssystem som definitivt håller världsklass, säger han.

Svenskt säkerhetsintresse

Hultqvist pekar på att Sverige har särskilda behov i Östersjön och att det är viktigt att kunna utveckla egna ubåtar.

– Här handlar det om svenskt säkerhetsintresse med mycket speciell teknologi och vi vill inte släppa den svenska kompetensen.

Köpet av två ny ubåtar ingår i riksdagens försvarsbeslut från förra hösten. Det bygger på en överenskommelse mellan regeringen, Centern och Liberalerna.

– Vi behöver inte ändra i försvarsbeslutet eller genomföra någon omförhandling, säger Hultqvist.

Han uppger att man i försvarsbeslutet tagit höjd för fördyringen och att riksdagen därför inte behöver besluta om nya pengar.

Hultqvist uppger också att de fem miljarder kronorna inte behöver tas från andra delar av försvaret.

Det tror inte Liberalernas försvarspolitiske talesperson Allan Widman på.

– Det finns inga fria fem miljarder som flyter runt i försvarsekonomin. Det kommer självklart att tas från annat håll, säger Widman.

– Nu är det upp till regeringen som gjort den här felbedömningen att hitta finansiering för fördyringen.

 

(TT)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDyrare u-båtar. Ubåten på bilden är inte modell A26. Foto: Johan Nilsson/TT
Dyrare u-båtar. Ubåten på bilden är inte modell A26. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Försvarets ubåtar fem miljarder dyrare

TT

Försvarets nya ubåtar blir fem miljarder kronor dyrare och leveransen försenas flera år. Men projektet fortsätter.

– Vi måste ha ubåtskapacitet. Det är helt avgörande, säger försvarsminister Peter Hultqvist.

Försvarets Materielverk, FMV, och försvarskoncernen Saab har nu skrivit ett tilläggsavtal för de två toppmoderna ubåtarna av modell A26.

De beställdes 2015. Kostnaden för staten angavs då vara 8,6 miljarder kronor. Ny kontraktssumma är cirka 14 miljarder, enligt ett pressmeddelande från FMV.

Samtidigt försenas leveransen till Försvarsmakten och kan nu ske tidigast 2028 och 2029. Därmed sker leveransen flera år senare än tänkt.

Försvarsmakten gör nu en konsekvensanalys av hur förseningarna påverkar försvarsförmågan.

Finns risker

TT: Är du inte arg eller bekymrad över att det blivit så här?

– Det är klart att man kan ha många funderingar eller känslor kring detta, säger försvarsminister Peter Hultqvist (S).

Fördyringar och förseningar i stora utvecklingsprojekt av avancerad försvarsmateriel är, enligt honom, realiteter som måste hanteras.

Hultqvist uppger att han under många år talat om sådana risker och att han hållit riksdagen informerad om ubåtsprojektet.

Enligt honom informerades försvarsutskottet om läget den 22 juli. Uppgifterna var då sekretessbelagda, men släpps nu efter att tilläggsavtalet mellan FMV och Saab är klart.

Hultqvist uppger att han har fullt förtroende för FMV och dess generaldirektör som på regeringens uppdrag skött förhandlingarna med Saab.

Inga alternativ

Två orsaker nämns som orsak till fördyringen och förseningen av ubåtsprojektet.

En är att ytterligare utrustning beställts för att höja ubåtarnas förmåga, som torpeder och smygteknik. En annan är att Kockumsvarvets skick i Karlskrona överskattades när Saab köpte det 2014.

"Arbetet med att återta förmågan och att modernisera varvet har inledningsvis varit mödosamt. Även om detta nu är på rätt väg har det krävts att kontraktet omförhandlats", uppger Patric Hjort, chef verksamhetsområde Marin vid FMV, i ett pressmeddelande.

Trots fördyringarna och förseningarna så anser försvarsministern att det är strategiskt viktigt att fullfölja ubåtsprojektet.

– Jag ser inte några realistiska alternativ.

Hultqvist pekar på att ubåtarna blir en oerhört viktig tillgång för försvarets underrättelseinhämtning och bekämpning långt utanför svenskt territorialvatten.

– Det blir ett väldigt modernt ubåtssystem som definitivt håller världsklass, säger han.

Svenskt säkerhetsintresse

Hultqvist pekar på att Sverige har särskilda behov i Östersjön och att det är viktigt att kunna utveckla egna ubåtar.

– Här handlar det om svenskt säkerhetsintresse med mycket speciell teknologi och vi vill inte släppa den svenska kompetensen.

Köpet av två ny ubåtar ingår i riksdagens försvarsbeslut från förra hösten. Det bygger på en överenskommelse mellan regeringen, Centern och Liberalerna.

– Vi behöver inte ändra i försvarsbeslutet eller genomföra någon omförhandling, säger Hultqvist.

Han uppger att man i försvarsbeslutet tagit höjd för fördyringen och att riksdagen därför inte behöver besluta om nya pengar.

Hultqvist uppger också att de fem miljarder kronorna inte behöver tas från andra delar av försvaret.

Det tror inte Liberalernas försvarspolitiske talesperson Allan Widman på.

– Det finns inga fria fem miljarder som flyter runt i försvarsekonomin. Det kommer självklart att tas från annat håll, säger Widman.

– Nu är det upp till regeringen som gjort den här felbedömningen att hitta finansiering för fördyringen.

 

(TT)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024