loading2004 syntes ett folkdräktsklätt Luciatåg från Malung i tv. Firandet återkommer lokalt från år till år och bygger på traditioner från 1860-talet. Foto: Jurek Holzer/SVD/TT
2004 syntes ett folkdräktsklätt Luciatåg från Malung i tv. Firandet återkommer lokalt från år till år och bygger på traditioner från 1860-talet. Foto: Jurek Holzer/SVD/TT
Tradition

Forskare: Lucia är en tradition i förändring

Eva Sagerfors

Dagens luciatåg med vita dräkter och där Lucia ofta väljs i en tävling har ett relativt ungt ursprung, berättar forskaren Tommy Kuusela. Och enligt tidigare idéer om Lucia på landsbygden var hon inte alltid en ljusspridande gestalt i mörkret.

Tommy Kuusela, forskare vid Institutet för språk och folkminnen i Uppsala, säger att man i allmänhet har föreställningen att luciafirandet är en gammal tradition.

– Man säger att det finns en grundmurad tradition som vi ska följa, så som man alltid har gjort.

Legenden om Lucia

Lucia (cirka 283–304) bodde i Syracusa på Sicilien. Enligt en katolsk legend var hon en troende kristen som efter att hennes mamma hade tillfrisknat från en svår sjukdom, fick lov att inte gifta sig och skänkte sin hemgift till nödlidande.

Fästmannen blev inte glad över detta utan angav henne som kristen. På den tiden var kristendomen inte accepterad och som straff skulle hon överlämnas till en bordell.

När det visade sig att det var omöjligt att rubba henne tände man ett bål kring henne. Hon tog dock ingen skada av lågorna och det lär ha slutat med att en romersk soldat stack sin dolk eller svärd genom halsen på henne.

Sankta Lucia blev snabbt populär som helgon i Italien och kvarlevor av henne finns i Venedig. Hon vördas inom romersk-katolska och ortodoxa kyrkorna som de blindas skyddshelgon.

Sverige har ett fåtal bilder av Lucia från medeltiden, varav några på flandriska broderier. I Torskinge kyrka i Småland finns mässhaksbroderier från 1507 som visar legenden, bland annat när hon delar ut sina ägodelar, när hon får nattvard och hennes martyrium.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading2004 syntes ett folkdräktsklätt Luciatåg från Malung i tv. Firandet återkommer lokalt från år till år och bygger på traditioner från 1860-talet. Foto: Jurek Holzer/SVD/TT
2004 syntes ett folkdräktsklätt Luciatåg från Malung i tv. Firandet återkommer lokalt från år till år och bygger på traditioner från 1860-talet. Foto: Jurek Holzer/SVD/TT
Tradition

Forskare: Lucia är en tradition i förändring

Eva Sagerfors

Dagens luciatåg med vita dräkter och där Lucia ofta väljs i en tävling har ett relativt ungt ursprung, berättar forskaren Tommy Kuusela. Och enligt tidigare idéer om Lucia på landsbygden var hon inte alltid en ljusspridande gestalt i mörkret.

Tommy Kuusela, forskare vid Institutet för språk och folkminnen i Uppsala, säger att man i allmänhet har föreställningen att luciafirandet är en gammal tradition.

– Man säger att det finns en grundmurad tradition som vi ska följa, så som man alltid har gjort.

Legenden om Lucia

Lucia (cirka 283–304) bodde i Syracusa på Sicilien. Enligt en katolsk legend var hon en troende kristen som efter att hennes mamma hade tillfrisknat från en svår sjukdom, fick lov att inte gifta sig och skänkte sin hemgift till nödlidande.

Fästmannen blev inte glad över detta utan angav henne som kristen. På den tiden var kristendomen inte accepterad och som straff skulle hon överlämnas till en bordell.

När det visade sig att det var omöjligt att rubba henne tände man ett bål kring henne. Hon tog dock ingen skada av lågorna och det lär ha slutat med att en romersk soldat stack sin dolk eller svärd genom halsen på henne.

Sankta Lucia blev snabbt populär som helgon i Italien och kvarlevor av henne finns i Venedig. Hon vördas inom romersk-katolska och ortodoxa kyrkorna som de blindas skyddshelgon.

Sverige har ett fåtal bilder av Lucia från medeltiden, varav några på flandriska broderier. I Torskinge kyrka i Småland finns mässhaksbroderier från 1507 som visar legenden, bland annat när hon delar ut sina ägodelar, när hon får nattvard och hennes martyrium.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024