Trots coronapandemin ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor med cirka elva procent förra året. Totalt uppgick försäljningen till närmare fem miljarder kronor. Det skriver Fairtrade Sverige i ett pressmeddelande.
Förra året såldes nästan en femtedel fler Fairtrade-märkta chokladkakor och vi köpte även mer rättvisemärkt godis, glass och rosor under 2020.
– I en tid då fattigdomen i världen ökar är det extra glädjande att svenska konsumenter, genom aktiva val, fortsätter att göra skillnad för odlare och anställda, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige, i pressmeddelandet.
Säljer bara Fairtrade-odlade rosor
Enligt Fairtrade Sverige är drygt sex av tio rosor som säljs i Sverige idag Fairtrade-märkta, att jämföra med varannan ros 2019. Rosorna kommer framför allt från Kenya och Etiopien där pandemin slagit hårt mot blomindustrin.
Att Fairtrade-rosor vinner mark beror främst på att allt fler butiker gått över till att enbart sälja hållbart odlade rosor. Sedan 2019 satsar Axfood-koncernen, precis som Lidl, på 100 procent Fairtrade-märkta rosor i sina tre butikskedjor. Och Nordens största växthuskedja Plantagen har valt samma väg, uppger organisationen.
– Genom att konvertera hela utbudet av rosor till Fairtrade har dessa aktörer bidragit till att göra stor skillnad för anställda på blomsterplantager i Östafrika. Framöver hoppas vi även få se fler Fairtrade-märkta blommor hos floristerna, säger Cecilia Ceder.
Färre bananer
Däremot har Fairtrade-märkta bananer tappat mark, enligt pressmeddelandet. Nu är var nionde banan Fairtrade-märkt, att jämföra med var sjätte banan år 2019. En anledning kan vara att vissa butiker har valt att bara sälja ekologiska bananer. Bananer som både är ekologiska och Fairtrade-märkta har då fått stå tillbaka. Men nästan alla Fairtrade-bananer (94 procent) är ekologiska.
Även kaffe har tappat i försäljning, vilket främst beror på minskade inköp från hotell, restauranger och kaféer under pandemin, skriver Fairtrade Sverige.
Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.