loading
Flera butikskedjor har gått över till att bara sälja Fairtrade-märkta rosor vilket har ökat försäljningen. Foto: Pixabay
Flera butikskedjor har gått över till att bara sälja Fairtrade-märkta rosor vilket har ökat försäljningen. Foto: Pixabay
Inrikes

Försäljningen av Fairtrade-märkta varor ökar

Lotta Svedin

Trots coronapandemin ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor med cirka elva procent förra året. Totalt uppgick försäljningen till närmare fem miljarder kronor. Det skriver Fairtrade Sverige i ett pressmeddelande.

Förra året såldes nästan en femtedel fler Fairtrade-märkta chokladkakor och vi köpte även mer rättvisemärkt godis, glass och rosor under 2020.

– I en tid då fattigdomen i världen ökar är det extra glädjande att svenska konsumenter, genom aktiva val, fortsätter att göra skillnad för odlare och anställda, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige, i pressmeddelandet.

Säljer bara Fairtrade-odlade rosor

Enligt Fairtrade Sverige är drygt sex av tio rosor som säljs i Sverige idag Fairtrade-märkta, att jämföra med varannan ros 2019. Rosorna kommer framför allt från Kenya och Etiopien där pandemin slagit hårt mot blomindustrin.

Att Fairtrade-rosor vinner mark beror främst på att allt fler butiker gått över till att enbart sälja hållbart odlade rosor. Sedan 2019 satsar Axfood-koncernen, precis som Lidl, på 100 procent Fairtrade-märkta rosor i sina tre butikskedjor. Och Nordens största växthuskedja Plantagen har valt samma väg, uppger organisationen.

– Genom att konvertera hela utbudet av rosor till Fairtrade har dessa aktörer bidragit till att göra stor skillnad för anställda på blomsterplantager i Östafrika. Framöver hoppas vi även få se fler Fairtrade-märkta blommor hos floristerna, säger Cecilia Ceder.

Färre bananer

Däremot har Fairtrade-märkta bananer tappat mark, enligt pressmeddelandet. Nu är var nionde banan Fairtrade-märkt, att jämföra med var sjätte banan år 2019. En anledning kan vara att vissa butiker har valt att bara sälja ekologiska bananer. Bananer som både är ekologiska och Fairtrade-märkta har då fått stå tillbaka. Men nästan alla Fairtrade-bananer (94 procent) är ekologiska.

Även kaffe har tappat i försäljning, vilket främst beror på minskade inköp från hotell, restauranger och kaféer under pandemin, skriver Fairtrade Sverige.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

 

 

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Flera butikskedjor har gått över till att bara sälja Fairtrade-märkta rosor vilket har ökat försäljningen. Foto: Pixabay
Flera butikskedjor har gått över till att bara sälja Fairtrade-märkta rosor vilket har ökat försäljningen. Foto: Pixabay
Inrikes

Försäljningen av Fairtrade-märkta varor ökar

Lotta Svedin

Trots coronapandemin ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor med cirka elva procent förra året. Totalt uppgick försäljningen till närmare fem miljarder kronor. Det skriver Fairtrade Sverige i ett pressmeddelande.

Förra året såldes nästan en femtedel fler Fairtrade-märkta chokladkakor och vi köpte även mer rättvisemärkt godis, glass och rosor under 2020.

– I en tid då fattigdomen i världen ökar är det extra glädjande att svenska konsumenter, genom aktiva val, fortsätter att göra skillnad för odlare och anställda, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige, i pressmeddelandet.

Säljer bara Fairtrade-odlade rosor

Enligt Fairtrade Sverige är drygt sex av tio rosor som säljs i Sverige idag Fairtrade-märkta, att jämföra med varannan ros 2019. Rosorna kommer framför allt från Kenya och Etiopien där pandemin slagit hårt mot blomindustrin.

Att Fairtrade-rosor vinner mark beror främst på att allt fler butiker gått över till att enbart sälja hållbart odlade rosor. Sedan 2019 satsar Axfood-koncernen, precis som Lidl, på 100 procent Fairtrade-märkta rosor i sina tre butikskedjor. Och Nordens största växthuskedja Plantagen har valt samma väg, uppger organisationen.

– Genom att konvertera hela utbudet av rosor till Fairtrade har dessa aktörer bidragit till att göra stor skillnad för anställda på blomsterplantager i Östafrika. Framöver hoppas vi även få se fler Fairtrade-märkta blommor hos floristerna, säger Cecilia Ceder.

Färre bananer

Däremot har Fairtrade-märkta bananer tappat mark, enligt pressmeddelandet. Nu är var nionde banan Fairtrade-märkt, att jämföra med var sjätte banan år 2019. En anledning kan vara att vissa butiker har valt att bara sälja ekologiska bananer. Bananer som både är ekologiska och Fairtrade-märkta har då fått stå tillbaka. Men nästan alla Fairtrade-bananer (94 procent) är ekologiska.

Även kaffe har tappat i försäljning, vilket främst beror på minskade inköp från hotell, restauranger och kaféer under pandemin, skriver Fairtrade Sverige.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

 

 

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024