loadingBogsering av lastfartyget Makassar Highway, som gick på grund norr om Loftahammar. Foto: Kustbevakningen/TT
Bogsering av lastfartyget Makassar Highway, som gick på grund norr om Loftahammar. Foto: Kustbevakningen/TT
Miljö

Flera teknikfel ombord före grundstötningen

Epoch Times

Det var mycket som inte som stod rätt till före grundstötningen ombord på det fraktfartyg som nu bogseras till Oskarshamn efter att ha gått på grund och orsakat ett oljeutsläpp.

Satellitnavigeringssystemet var ur funktion och ett larm avslaget.

Makassar Highways riskfyllda bogsering följs av Kustbevakningens fartyg och flyg. Planen är att nå Oskarshamn på torsdagsmorgonen.

Färden går långamt av säkerhetsskäl. När bogserbåten ökade farten på prov under 20 minuter på onsdagen läckte olja ut och testet fick avbrytas. Merparten av oljan har sedan dess samlats upp av Kustbevakningens följefartyg och risken att den ska nå land bedöms som låg.

Högre fart gör fartyget lättare att manövrera.

– Eventuellt behöver man öka farten när man kommer in till hamnen. Vi hoppas det ska gå bra, säger Dzenana Basic, kommunikatör på Oskarshamns kommun.

– Räddningstjänsten har förberett med länsor så att man kan omringa fartyget så fort det förtöjs.

Skyller på varandra

Polisens utredning visar på att vårdslöshet och tekniska fel ligger bakom grundstötningen, rapporterar SVT Nyheter Småland.

Kaptenen och styrmannen skyller på varandra när det gäller det avslagna larmet. Om det är igång ljuder ett automatiskt larm ombord var tolfte minut och tystnar först då någon tryckt på radarn eller det elektroniska sjökortet. Det är till för att den som styr inte ska tappa koncentrationen eller somna.

Redan när Makassar Highway lämnade Cuxhaven i Tyskland två dagar före grundstötningen utanför Västervik var satellitnavigeringssystemet ur funktion och även den så kallade svarta lådan (Voyage Data Recorder). Kaptenen säger i förhör att han försökt få tag i rederiets kontor, men när det inte gick beslutade han att ge sig iväg i alla fall, enligt SVT. En programmerare togs med ombord, men denne kunde inte lösa de tekniska problemen.

Av förhören framgår att kaptenen ville komma närmare den småländska kusten för att få mobiltäckning. Den styrman som var vakthavande när fartyget gick på grund har fått ett strafföreläggande för sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik.

Det rådde inte alkoholförbud ombord. Personalen får enligt kaptenen varje vecka köpa 24 starköl eller en flaska sprit.

14 000 liter olja

Makassar Highway gick på grund den 23 juli och har läckt omkring 14 000 liter olja. De skadade tankarna är tömda, men ombord finns fortfarande hundratusentals liter kvar.

Saneringsarbetet fortsätter i Tjusts skärgård, där olja sköljts upp på mellan 30 och 50 öar, kobbar och skär, enligt räddningstjänstens uppskattning. Grovsaneringen kommer att fortsätta ett par dagar till, berättar Västerviks räddnings- och säkerhetschef Joakim Jansson.

Experter anlitas

Sedan följer finsaneringen. Experter från flera håll kommer att bistå med instruktioner om hur man bäst ska gå till väga, dels utländska experter som har anlitats av rederiets försäkringsbolag, dels experter som anlitas via Havs- och vattenmyndigheten, och dessutom kommunens egen personal.

Hittills tycks fågellivet ha klarat sig förhållandevis väl. Räddningsledningen har fått rapporter om 10–15 fåglar som fått olja på sig, men de har inte kunnat fångas in för tvättning.

– Man jagar ju inte fågel, för då skrämmer man ihjäl dem, säger Joakim Jansson.


 
(Cecilia Klintö/TT)

Han var ute och gick med hunden när han såg någon som satt på en påle i vattnet

Visste du? - 20 juli - Förföljelsen av Falun Gong

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBogsering av lastfartyget Makassar Highway, som gick på grund norr om Loftahammar. Foto: Kustbevakningen/TT
Bogsering av lastfartyget Makassar Highway, som gick på grund norr om Loftahammar. Foto: Kustbevakningen/TT
Miljö

Flera teknikfel ombord före grundstötningen

Epoch Times

Det var mycket som inte som stod rätt till före grundstötningen ombord på det fraktfartyg som nu bogseras till Oskarshamn efter att ha gått på grund och orsakat ett oljeutsläpp.

Satellitnavigeringssystemet var ur funktion och ett larm avslaget.

Makassar Highways riskfyllda bogsering följs av Kustbevakningens fartyg och flyg. Planen är att nå Oskarshamn på torsdagsmorgonen.

Färden går långamt av säkerhetsskäl. När bogserbåten ökade farten på prov under 20 minuter på onsdagen läckte olja ut och testet fick avbrytas. Merparten av oljan har sedan dess samlats upp av Kustbevakningens följefartyg och risken att den ska nå land bedöms som låg.

Högre fart gör fartyget lättare att manövrera.

– Eventuellt behöver man öka farten när man kommer in till hamnen. Vi hoppas det ska gå bra, säger Dzenana Basic, kommunikatör på Oskarshamns kommun.

– Räddningstjänsten har förberett med länsor så att man kan omringa fartyget så fort det förtöjs.

Skyller på varandra

Polisens utredning visar på att vårdslöshet och tekniska fel ligger bakom grundstötningen, rapporterar SVT Nyheter Småland.

Kaptenen och styrmannen skyller på varandra när det gäller det avslagna larmet. Om det är igång ljuder ett automatiskt larm ombord var tolfte minut och tystnar först då någon tryckt på radarn eller det elektroniska sjökortet. Det är till för att den som styr inte ska tappa koncentrationen eller somna.

Redan när Makassar Highway lämnade Cuxhaven i Tyskland två dagar före grundstötningen utanför Västervik var satellitnavigeringssystemet ur funktion och även den så kallade svarta lådan (Voyage Data Recorder). Kaptenen säger i förhör att han försökt få tag i rederiets kontor, men när det inte gick beslutade han att ge sig iväg i alla fall, enligt SVT. En programmerare togs med ombord, men denne kunde inte lösa de tekniska problemen.

Av förhören framgår att kaptenen ville komma närmare den småländska kusten för att få mobiltäckning. Den styrman som var vakthavande när fartyget gick på grund har fått ett strafföreläggande för sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik.

Det rådde inte alkoholförbud ombord. Personalen får enligt kaptenen varje vecka köpa 24 starköl eller en flaska sprit.

14 000 liter olja

Makassar Highway gick på grund den 23 juli och har läckt omkring 14 000 liter olja. De skadade tankarna är tömda, men ombord finns fortfarande hundratusentals liter kvar.

Saneringsarbetet fortsätter i Tjusts skärgård, där olja sköljts upp på mellan 30 och 50 öar, kobbar och skär, enligt räddningstjänstens uppskattning. Grovsaneringen kommer att fortsätta ett par dagar till, berättar Västerviks räddnings- och säkerhetschef Joakim Jansson.

Experter anlitas

Sedan följer finsaneringen. Experter från flera håll kommer att bistå med instruktioner om hur man bäst ska gå till väga, dels utländska experter som har anlitats av rederiets försäkringsbolag, dels experter som anlitas via Havs- och vattenmyndigheten, och dessutom kommunens egen personal.

Hittills tycks fågellivet ha klarat sig förhållandevis väl. Räddningsledningen har fått rapporter om 10–15 fåglar som fått olja på sig, men de har inte kunnat fångas in för tvättning.

– Man jagar ju inte fågel, för då skrämmer man ihjäl dem, säger Joakim Jansson.


 
(Cecilia Klintö/TT)

Han var ute och gick med hunden när han såg någon som satt på en påle i vattnet

Visste du? - 20 juli - Förföljelsen av Falun Gong

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024