Trots att resebolagen är skyldiga att återbetala resor som ställts in under den pågående pandemin väntar många fortfarande på sina pengar. Flera flygbolag har nu hamnat hos Kronofogden, rapporterar Dagens Nyheter.
Antalet anmälningar mot resebolag som Allmänna reklamationsnämnden (ARN) mottagit har fördubblats sedan förra året. Bara sedan den 1 augusti har runt tusen anmälningar kommit in.
Flygjätten SAS lovade i början av sommaren att skyndsamt återbetala sina kunder. Ändå är SAS det flygbolag som har fått flest anmälningar den senaste månaden.
Flygbolaget har också fått flest betalningsförelägganden från Kronofogden efter Norwegian. Totalt kräver kunderna Norwegian på dryg 367 000 kronor. SAS krävs på strax över 310 000 kronor. Båda flygbolagen har dragit på sig en skuld hos Kronofogden på över 40 000 kronor vardera.
– Det här är en situation vi aldrig tidigare ställts inför och att pengarna dröjer beror på den extremt stora volym av inställda flyg som pandemin orsakat, säger SAS presschef Freja Annamatz till DN.
Flygbolaget har hittills återbetalat runt en miljon personer men hundratusentals kunder väntar fortfarande på pengar.
Freja Annamatz beklagar dröjsmålet och lovar att flygbolaget ska återbetala alla kunder för inställda flyg men "ber om fortsatt tålamod".
Resebolaget TUI har 16 aktuella ärenden om betalningsförelägganden riktade mot sig. Totalt rör det sig om över 320 000 kronor.
(TT)