loadingJordbrukaren Stina Dahlquist från Långbergets gård säljer närproducerade varor via en rekoring på Stortorget i Östersund. Foto: Per Danielsson/TT
Jordbrukaren Stina Dahlquist från Långbergets gård säljer närproducerade varor via en rekoring på Stortorget i Östersund. Foto: Per Danielsson/TT
Inrikes

Fler kunder vill runda matjättarna

Johanna Cederblad

Köttet direkt från bonden, brödet från bagaren och grönsakerna från odlaren. När matpriserna rusar vill fler runda matjättarna och handla direkt av producenterna.

Maten tar nu nya vägar till kunderna från odlare och bönder. Intresset för att köpa lokalt producerad mat direkt av producenten har ökat. Bönder ordnar egna kanaler, som Bondens egen marknad, och många säljer också till exempel kött i egna små obemannade gårdsbutiker.

Dessutom finns så kallade rekoringar över hela landet, som innebär att kunden bokar varor via nätet och sedan hämtar ut dem på en bestämd tid och plats där bonden lämnar maten.

Handla utan mellanhänder

(TT)

Reko står för rejäl konsumtion och är ett sätt att handla mat som är lokalt producerad helt utan mellanhänder. Konsumenter och producenter på en ort går samman och startar en rekoring där råvaror och produkter säljs direkt från producent till konsument.

Bondens egen marknad är också ett sätt för bönder att sälja sina varor direkt till kunderna.

I Skåne finns Mylla, som är en förening av producenter som gemensamt säljer till konsumenter. I norr finns Noah i Umeå som fungerar på ett liknande sätt.

Källa: Hushållningssällskapet, Bondens egenmarknad, Mylla och Noah

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingJordbrukaren Stina Dahlquist från Långbergets gård säljer närproducerade varor via en rekoring på Stortorget i Östersund. Foto: Per Danielsson/TT
Jordbrukaren Stina Dahlquist från Långbergets gård säljer närproducerade varor via en rekoring på Stortorget i Östersund. Foto: Per Danielsson/TT
Inrikes

Fler kunder vill runda matjättarna

Johanna Cederblad

Köttet direkt från bonden, brödet från bagaren och grönsakerna från odlaren. När matpriserna rusar vill fler runda matjättarna och handla direkt av producenterna.

Maten tar nu nya vägar till kunderna från odlare och bönder. Intresset för att köpa lokalt producerad mat direkt av producenten har ökat. Bönder ordnar egna kanaler, som Bondens egen marknad, och många säljer också till exempel kött i egna små obemannade gårdsbutiker.

Dessutom finns så kallade rekoringar över hela landet, som innebär att kunden bokar varor via nätet och sedan hämtar ut dem på en bestämd tid och plats där bonden lämnar maten.

Handla utan mellanhänder

(TT)

Reko står för rejäl konsumtion och är ett sätt att handla mat som är lokalt producerad helt utan mellanhänder. Konsumenter och producenter på en ort går samman och startar en rekoring där råvaror och produkter säljs direkt från producent till konsument.

Bondens egen marknad är också ett sätt för bönder att sälja sina varor direkt till kunderna.

I Skåne finns Mylla, som är en förening av producenter som gemensamt säljer till konsumenter. I norr finns Noah i Umeå som fungerar på ett liknande sätt.

Källa: Hushållningssällskapet, Bondens egenmarknad, Mylla och Noah

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024