loadingAllt fler förlorar körkortet efter att ha kört rattfulla. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Allt fler förlorar körkortet efter att ha kört rattfulla. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Fler förlorar körkortet efter ha kört rattfulla

TT

I fjol förlorade fler personer än på många år körkortet efter att ha åkt fast för rattfylleri eller drograttfylleri, visar nya siffror från Transportstyrelsen.

Från 2022 till 2023 ökade antalet återkallade körkort på grund av att föraren var påverkad med drygt 11 procent, från 6 310 till 6 991. Det är det högsta antalet återkallelser med den orsaken på 10 år.

"Det finns ett absolut samband mellan polisens trafikövervakningsarbete och antalet återkallelser på grund av rattfylleri eller drograttfylleri. Man har helt enkelt tagit fler påverkade förare vid vägkanten", säger Åsa Bergqvist, enhetschef på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAllt fler förlorar körkortet efter att ha kört rattfulla. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Allt fler förlorar körkortet efter att ha kört rattfulla. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Fler förlorar körkortet efter ha kört rattfulla

TT

I fjol förlorade fler personer än på många år körkortet efter att ha åkt fast för rattfylleri eller drograttfylleri, visar nya siffror från Transportstyrelsen.

Från 2022 till 2023 ökade antalet återkallade körkort på grund av att föraren var påverkad med drygt 11 procent, från 6 310 till 6 991. Det är det högsta antalet återkallelser med den orsaken på 10 år.

"Det finns ett absolut samband mellan polisens trafikövervakningsarbete och antalet återkallelser på grund av rattfylleri eller drograttfylleri. Man har helt enkelt tagit fler påverkade förare vid vägkanten", säger Åsa Bergqvist, enhetschef på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024