Med anledning av Finlands hundraårsdag tar vi en titt på den finländska konstens guldålder, som varade 1850-1920. Utöver nationalromantik karaktäriseras guldålderns konst av realism, symbolism och expressionism. Här är några axplock.
Finland förklarade sig självständigt den 6 december 1917 i samband med ryska revolutionen. Landet hade i drygt hundra år kallats för Storfurstendömet Finland och lytt under Ryssland, och innan dess, sedan mitten av 1100-talet, var Finland en del av Sverige. Därför blev det viktigt för finnarna att bygga upp en egen nationell identitet. Konstnärer inom alla konstgrenar – målare, tonsättare, författare – sökte den finska identitetens historia, och skapade konst som var inspirerad av nationella källor.
Kalevala
Den största inspirationskällan var nationaleposet Kalevala, som publicerades 1835. Kalevala är en samling med nedtecknade muntliga berättelser på finsk runometer från Finland och Karelen. Det centrala temat är en maktkamp mellan det mörka Poholja och det ljusa Kalevala. Boken sågs som en Odyssé eller en Iliad.
I och med Kalevala vallfärdade många konstnärer till Karelen, som sågs som runosångens och skaldernas förlovade land. Det uppstod en konströrelse som kom att kallas ”Karelianism”, till vilka bildkonstnärer som Akseli Gallen-Kallela och Louis Sparre hörde. Medan forskare ansåg att Kalevala visserligen byggde på äkta folktradition, men att boken som helhet var Elias Lönnrots skapelse, så ansåg karelianisterna att Kalevala representerade den fornfinska verkligheten, skriver Finnish Literature Society.
Akseli Gallen-Kallela (1865-1931) är en av Finlands mest kända konstnärer. Framförallt Kalevala-motiven är kända. Till dem hör Aino-triptyken, som utfördes i två versioner omkring 1890, och Lemminkäinens moder från 1897.
Även skulptören Emil Wikström, författarna Juhani Aho, Eino Leino och Ilmari Kianto, arkitekterna Yrjö Blomstedt och Victor Sucksdorff och tonsättare som Jean Sibelius (1865-1957) intresserade sig för Karelen. Sibelius skrev åtskilliga verk inspirerade av Kalevala, bland annat de symfoniska dikterna om Lemminkäinen och Kullervo.
Sibelius var även verksam i Kalevalasällskapet som officiellt grundades 1919. Ett av sällskapets första projekt var att göra en film om Kalevala. Konstnären Wettenhovi-Aspa, som närvarade vid planeringsmötet på nyårsafton 1920 ska enligt Jean Sibelius-samfundet ha vänt sig mot Sibelius och sagt:
– Och du Sibba, du ska komponera en briljant musik, så som du bara kan, först skall det gå fint pim, pim, pim, och sedan ett mäktigt crescendo pom, pom, pom.
I juni 1920 gjorde man en etnologisk expedition till Suojärvi för att spela in dokumentären, under ledning av etnologen U.T. Sirelius. Stumfilmen presenterades året därpå, men Sibelius verkar inte ha deltagit i projektet. Han lämnade sällskapet i slutet av 20-talet.
Folklivsskildringar
I den realistiska genren var det vanligt att skildra finskt folkliv. Flera finska konstnärer nådde stora framgångar såväl i Finland som internationellt. En av dem är Albert Edelfelt, som 1879 ställde ut "Ett barns likfärd" på Paris-salongen och fick medalj.
Ett av Finlands mest älskade verk är Helene Schjerfbecks "Konvalescenten" som föreställer en tillfrisknande liten flicka som är inlindad i ett vitt lakan. Hon sitter i en korgstol och håller en späd kvist i sina händer. Verket är målat i byn St Ives i Cornwall, England.
Finland har också utsett en nationalmålning: Hugo Simbergs "Den sårade ängeln" från 1903. Den föreställer två pojkar i mörka kläder, som bär en bår med en ängel med bandage över ögonen. Ena vingen är skadad. I handen håller hon en bukett med snödroppar, som symboliserar återfunnen hälsa och återfödsel.
Här följer några axplock ur den finländska konstens guldålders samlade oeuvre: