loading
En elbil laddas i Gamla stan i Stockholm. Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT-arkivbild
En elbil laddas i Gamla stan i Stockholm. Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT-arkivbild
Miljö

Fiasko för bidrag till hemmaladdare för elbil

Epoch Times

Sedan årsskiftet har småhusägare möjlighet att få bidrag för att installera hemmaladdare för elbilar. Intresset har dock varit svalt. Hittills i år har bara 15 procent av årets pott betalats ut.

"Ett sätt att gynna omställningen till en fossilfri transportsektor". Så motiverade klimatminister Isabella Lövin (MP) initiativet att införa ett så kallat ladda hemma-stöd för privatpersoner gällande elbilar.

Detta skulle ske genom att privatpersoner som bland annat äger en fastighet ansöker om bidrag för att installera laddstationen.

Som mest kan sökanden få 10 000 kronor men av de 88,5 miljoner kronor som avsatts har hittills knappt 13,3 miljoner kronor betalats ut på totalt 1 762 bidrag.

En besvikelse, sammanfattar Tomas Hallqvist, enhetschef för miljöbidrag vid Naturvårdsverket när nu ansökningstiden för det första året snart kan sammanfattas.

– Intentionen är att bygga en bredare laddinfrastruktur i Sverige. En av pucklarna som gör att folk avstår från att köpa en elbil är för att det upplevs svårt att hitta laddplatser. Bygger man ut sektorn så det även finns privata alternativ så minskar det upplevda hindret och därför hade jag hoppats att detta skulle ta skruv, säger han.

Flera faktorer

Miljöhänseendet är dock bara en viktig faktor, menar Tomas Hallqvist. I somras brann ett tvåfamiljshus i Sunne ned där en familj valt att ladda sin bil genom ett vanligt vägguttag.

– Man tror med största sannolikhet att det är "ful-laddningen" som bidragit. Samtidigt kostar det cirka 20 000 kronor att köpa och installera en laddpunkt varav man får hälften i bidrag. Du kanske tänker då att "mitt hus har inte brunnit ännu" och då kör man på i motorvärmaruttaget och tycker sig spara 10 000 kronor.

Fortsatt satsning

Det svaga intresset är nu i motsats till den elcykelpremie som samtidigt lanserats. Tomas Hallqvist tror att den i sin tur gjort att elbilsladdare har kommit i skymundan samtidigt som det finns ytterligare ett problem – i nuläget kan endast en person i en bostadsrättsförening ansöka.

– Bor du i en bostadsrättsförening blir det först till kvarn, säger han.

Satsningen är nu ändå tänkt att fortsätta med lika stort belopp årligen under 2019–2020. I den budget som övergångsregeringen nyligen presenterade var också summan oförändrad.

(Tobias Österberg/TT)

Ladda hemma-stödet

(TT)

Kan sökas av privatpersoner som äger en fastighet eller innehar en fastighet med nyttjanderätt.

Sökanden behöver själv inte ha en elbil utan man söker för själva laddstationen.

Ansökan har kunnat göras sedan 1 februari har i år.

Totalt kan man få 10 000 kronor i bidrag för att installera laddstationen.

Satsningen pågår mellan 2018 och 2020 och innefattar 90 miljoner kronor årligen minus kostnader för administration och handläggningar.

Källa: Naturvårdsverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
En elbil laddas i Gamla stan i Stockholm. Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT-arkivbild
En elbil laddas i Gamla stan i Stockholm. Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT-arkivbild
Miljö

Fiasko för bidrag till hemmaladdare för elbil

Epoch Times

Sedan årsskiftet har småhusägare möjlighet att få bidrag för att installera hemmaladdare för elbilar. Intresset har dock varit svalt. Hittills i år har bara 15 procent av årets pott betalats ut.

"Ett sätt att gynna omställningen till en fossilfri transportsektor". Så motiverade klimatminister Isabella Lövin (MP) initiativet att införa ett så kallat ladda hemma-stöd för privatpersoner gällande elbilar.

Detta skulle ske genom att privatpersoner som bland annat äger en fastighet ansöker om bidrag för att installera laddstationen.

Som mest kan sökanden få 10 000 kronor men av de 88,5 miljoner kronor som avsatts har hittills knappt 13,3 miljoner kronor betalats ut på totalt 1 762 bidrag.

En besvikelse, sammanfattar Tomas Hallqvist, enhetschef för miljöbidrag vid Naturvårdsverket när nu ansökningstiden för det första året snart kan sammanfattas.

– Intentionen är att bygga en bredare laddinfrastruktur i Sverige. En av pucklarna som gör att folk avstår från att köpa en elbil är för att det upplevs svårt att hitta laddplatser. Bygger man ut sektorn så det även finns privata alternativ så minskar det upplevda hindret och därför hade jag hoppats att detta skulle ta skruv, säger han.

Flera faktorer

Miljöhänseendet är dock bara en viktig faktor, menar Tomas Hallqvist. I somras brann ett tvåfamiljshus i Sunne ned där en familj valt att ladda sin bil genom ett vanligt vägguttag.

– Man tror med största sannolikhet att det är "ful-laddningen" som bidragit. Samtidigt kostar det cirka 20 000 kronor att köpa och installera en laddpunkt varav man får hälften i bidrag. Du kanske tänker då att "mitt hus har inte brunnit ännu" och då kör man på i motorvärmaruttaget och tycker sig spara 10 000 kronor.

Fortsatt satsning

Det svaga intresset är nu i motsats till den elcykelpremie som samtidigt lanserats. Tomas Hallqvist tror att den i sin tur gjort att elbilsladdare har kommit i skymundan samtidigt som det finns ytterligare ett problem – i nuläget kan endast en person i en bostadsrättsförening ansöka.

– Bor du i en bostadsrättsförening blir det först till kvarn, säger han.

Satsningen är nu ändå tänkt att fortsätta med lika stort belopp årligen under 2019–2020. I den budget som övergångsregeringen nyligen presenterade var också summan oförändrad.

(Tobias Österberg/TT)

Ladda hemma-stödet

(TT)

Kan sökas av privatpersoner som äger en fastighet eller innehar en fastighet med nyttjanderätt.

Sökanden behöver själv inte ha en elbil utan man söker för själva laddstationen.

Ansökan har kunnat göras sedan 1 februari har i år.

Totalt kan man få 10 000 kronor i bidrag för att installera laddstationen.

Satsningen pågår mellan 2018 och 2020 och innefattar 90 miljoner kronor årligen minus kostnader för administration och handläggningar.

Källa: Naturvårdsverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024