loadingTvå av de mindre elbilarna som i dag finns på den svenska marknaden, Hyundai Ioniq Electric (blå) och Nissan Leaf 40 kWh. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Två av de mindre elbilarna som i dag finns på den svenska marknaden, Hyundai Ioniq Electric (blå) och Nissan Leaf 40 kWh. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Miljö

Elbil kan vara större miljöbov än dieselbil

Epoch Times

Fråga tusen människor vilken biltyp som är bäst för miljön så svarar nog alla att det är den med eldrift. Det är kanske sant.

När batterierna byggs och laddas i länder som har stor fossil elproduktion så tar det lång tid innan de blir miljövänligare än vanliga bilar.

Bilindustrin är just nu inne i sin största omställning någonsin. Även om urvalet av elbilar i dag är begränsat så tävlar tillverkarna i sifferexercis: hur många nya modeller de ska ha på marknaden och vid vilket årtal.

Branschen fick ett både abrupt och yrvaket uppvaknande i samband med dieselskandalen och efter den har kraven på branschen från världens lagstiftare duggat tätt. I flera länder talas det nu om att totalförbjuda försäljningen av bilar med traditionella förbränningsmotorer från år 2030.

Total miljöpåverkan

Mot den bakgrunden är det lätt att få intrycket att elbilen är en närmast gudomlig gåva till mänskligheten. Men är den det?

Forskarna är långt i från överens, men det flesta är eniga om att en elbils miljöpåverkan handlar om mycket mer än de obefintliga utsläppen under körning. En av de centrala frågorna är hur och var batterierna tillverkas. Enligt den tyska konsultfirman Berylls Strategy Advisors kommer det att finnas kapacitet för att bygga 10 miljoner batteripack på 60 kWh till elbilar 2021. Men många fabriker kommer att ligga i länder som Kina, Thailand, Tyskland och Polen som samtliga har en omfattande fossil elproduktion, inte minst kol, skriver nyhetsbyrån Bloomberg. Elbilens totala miljöpåverkan ökas ytterligare om den laddas med den typen av "smutsig" el.

Inte smart

Med allt inräknat, både produktion och drift, kommer det enligt konsultfirmans analys att ta 10 år, beroende på batteriets storlek och med 1 500 mils körning per år, innan en tysk elbil blir miljövänligare, alltså med mindre totalt utsläpp av koldioxid, än en modern bil med förbränningsmotor. Skulle bilen produceras och köras i Norge, där vattenkraften dominerar, blir den samlade påverkan på miljön inte ens hälften så stor och elbilen slår där förhållandevis snabbt förbränningsmotorerna. Samma sak bör gälla i Sverige.

– Det är inte särskilt smart att gå från diesel till tysk kolkraft. Elbilar kommer att vara bättre på alla sätt, men det är självklart att när batterierna produceras i länder med kolkraft så tar det längre tid att passera dieselbilarna, säger Peter Carlsson på svenska Northvolt, vars batteriproduktion bygger på vattenkraft, till Bloomberg.

Stadsluften vinnare

Men det råder som sagt ingen enighet om de här frågorna. Den Brysselbaserade lobbyorganisationen Transport & Enviroment hävdar att en elbil i Polen totalt släpper ut 25 procent mindre koldioxid än bilar med dieselmotorer.

På en punkt är dock alla överens: luften i storstäderna kommer att bli mycket bättre när elbilarna får sitt stora genombrott.

Svenska miljöinstitutet IVL har i sina forskningsrapporter påpekat att företag och myndigheter som köper in klimatsmarta bilar måste titta på de totala utsläppen under hela livscykeln. Ett annat råd är att inte välja elbilar med onödigt stora batterier.

(Björn Ewenfeldt/TT)

Batterier till elbilar

(TT)

De vanligaste storlekarna på batterier till elbilar är i dag 30, 40, 60 och 100 kWh. En bil i mindre storlek med ett batteri på 40 kWh har en räckvidd på strax under 40 mil.

Flera forskare har påpekat att när en elbils totala miljöpåverkan beräknas saknas ofta utsläppen i samband med återvinningen av batteriet.

Flera av de största biltillverkarna bygger nu upp egen batteritillverkning, inte minst i Europa.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTvå av de mindre elbilarna som i dag finns på den svenska marknaden, Hyundai Ioniq Electric (blå) och Nissan Leaf 40 kWh. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Två av de mindre elbilarna som i dag finns på den svenska marknaden, Hyundai Ioniq Electric (blå) och Nissan Leaf 40 kWh. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Miljö

Elbil kan vara större miljöbov än dieselbil

Epoch Times

Fråga tusen människor vilken biltyp som är bäst för miljön så svarar nog alla att det är den med eldrift. Det är kanske sant.

När batterierna byggs och laddas i länder som har stor fossil elproduktion så tar det lång tid innan de blir miljövänligare än vanliga bilar.

Bilindustrin är just nu inne i sin största omställning någonsin. Även om urvalet av elbilar i dag är begränsat så tävlar tillverkarna i sifferexercis: hur många nya modeller de ska ha på marknaden och vid vilket årtal.

Branschen fick ett både abrupt och yrvaket uppvaknande i samband med dieselskandalen och efter den har kraven på branschen från världens lagstiftare duggat tätt. I flera länder talas det nu om att totalförbjuda försäljningen av bilar med traditionella förbränningsmotorer från år 2030.

Total miljöpåverkan

Mot den bakgrunden är det lätt att få intrycket att elbilen är en närmast gudomlig gåva till mänskligheten. Men är den det?

Forskarna är långt i från överens, men det flesta är eniga om att en elbils miljöpåverkan handlar om mycket mer än de obefintliga utsläppen under körning. En av de centrala frågorna är hur och var batterierna tillverkas. Enligt den tyska konsultfirman Berylls Strategy Advisors kommer det att finnas kapacitet för att bygga 10 miljoner batteripack på 60 kWh till elbilar 2021. Men många fabriker kommer att ligga i länder som Kina, Thailand, Tyskland och Polen som samtliga har en omfattande fossil elproduktion, inte minst kol, skriver nyhetsbyrån Bloomberg. Elbilens totala miljöpåverkan ökas ytterligare om den laddas med den typen av "smutsig" el.

Inte smart

Med allt inräknat, både produktion och drift, kommer det enligt konsultfirmans analys att ta 10 år, beroende på batteriets storlek och med 1 500 mils körning per år, innan en tysk elbil blir miljövänligare, alltså med mindre totalt utsläpp av koldioxid, än en modern bil med förbränningsmotor. Skulle bilen produceras och köras i Norge, där vattenkraften dominerar, blir den samlade påverkan på miljön inte ens hälften så stor och elbilen slår där förhållandevis snabbt förbränningsmotorerna. Samma sak bör gälla i Sverige.

– Det är inte särskilt smart att gå från diesel till tysk kolkraft. Elbilar kommer att vara bättre på alla sätt, men det är självklart att när batterierna produceras i länder med kolkraft så tar det längre tid att passera dieselbilarna, säger Peter Carlsson på svenska Northvolt, vars batteriproduktion bygger på vattenkraft, till Bloomberg.

Stadsluften vinnare

Men det råder som sagt ingen enighet om de här frågorna. Den Brysselbaserade lobbyorganisationen Transport & Enviroment hävdar att en elbil i Polen totalt släpper ut 25 procent mindre koldioxid än bilar med dieselmotorer.

På en punkt är dock alla överens: luften i storstäderna kommer att bli mycket bättre när elbilarna får sitt stora genombrott.

Svenska miljöinstitutet IVL har i sina forskningsrapporter påpekat att företag och myndigheter som köper in klimatsmarta bilar måste titta på de totala utsläppen under hela livscykeln. Ett annat råd är att inte välja elbilar med onödigt stora batterier.

(Björn Ewenfeldt/TT)

Batterier till elbilar

(TT)

De vanligaste storlekarna på batterier till elbilar är i dag 30, 40, 60 och 100 kWh. En bil i mindre storlek med ett batteri på 40 kWh har en räckvidd på strax under 40 mil.

Flera forskare har påpekat att när en elbils totala miljöpåverkan beräknas saknas ofta utsläppen i samband med återvinningen av batteriet.

Flera av de största biltillverkarna bygger nu upp egen batteritillverkning, inte minst i Europa.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024