Den amerikanska mediesajten InfoWars, som ägs av Alex Jones, har fått flera av sina kanaler nedstängda av Google, Facebook, Apple och Spotify.
Man motiverar åtgärderna med att mediesajten sprider hat och glorifierar våld.
Spotify tog för några dagar sedan bort några av Alex Jones program från sin plattform. På måndagen tog även Youtube, Facebook och Apple bort material från sina plattformar.
Youtube har åtminstone stängt ner fyra InfoWars-kanaler, inklusive “The Alex Jones Channel,” the “Ron Gibson” channel, “Infowars Interviews,” och “RealNews with David Knight.”
Alex Jones startade InfoWars 1999 och har sedan dessa fått miljontals följare. Hans egen show hade 2,4 miljoner prenumeranter.
Enligt representanter för InfoWars har de fyra företagen koordinerat sina försök att stänga ner en oberoende konservativ mediekanal. Syftet skulle vara att misskreditera republikaner i det kommande presidentvalet.
I ett pressmeddelande skriver Facebook att Alex Jones har glorifierat våld och använt sig av ett avhumaniserande språk i sin beskrivning av transpersoner, muslimer och invandrare. Han har även tidigare anklagats av andra medier för att sprida falska nyheter och konspirationsteorier.
InfoWars-redaktören Paul Joseph Watson skriver i en artikel att de fyra företagen ”var för sig bannlyste InfoWars inom 12 timmar, vilket visar att senaste nattens nedsläckning var ett koordinerat försök och har ingenting att göra med att dessa plattformar upprätthåller regler vad gäller att ’sprida hat’”.
Samtidigt skriver han att deras mediekanal är vida känt för att ha spelat en stor roll då Donald Trump vann presidentvalet. Han anser att de fyra stora företagen bannlyser deras mediekanal för att man inte ska påverka det kommande valet.
Han skriver också att företagen ”nu har tillskrivit sig själva att använda sin makt för att få bort folk & aktörer från sina plattformar baserade på deras politiska åsikter”. Samtidigt varnar han att ”den här makten kommer om och om igen att missbrukas för att blanda sig i val”.