loading
Dykare bärgar delar av flygplansvraket som störtade i närheten av Indonesiens huvudstad Jakarta i lördags. Foto: Achmad Ibrahim/AP/TT
Dykare bärgar delar av flygplansvraket som störtade i närheten av Indonesiens huvudstad Jakarta i lördags. Foto: Achmad Ibrahim/AP/TT
Utrikes

Ett olycksoffer identifierat i Indonesien

TT-Reuters

Flygplanet som störtade i havet utanför Jakarta i lördags var sannolikt intakt och bröts sönder först när det träffade vattenytan. Ett dödsoffer identifierades på måndagen.

Det rör sig om en man i kabinpersonalen som blev 29 år. Hans identitet fastställdes enligt polisen med fingeravtryck.

På havsbotten fortsatte dykare att samla ihop mänskliga kvarlevor, personliga ägodelar och flygplansdelar så länge det var dagsljus.

Söklaget har avgränsat ett vrakområde där man med hjälp av ett fjärrstyrd robot hoppas kunna lokalisera och bärga flygplanets svarta lådor. Förhoppningen är att informationen som de innehåller, inspelningar från cockpit och flygdata, ska göra det möjligt att förstå vad som hände när planet kraschade.

Söker svaret

– Det finns så mycket vrakspillror där nere och vi har bara lyft bort några få delar. Förhoppningsvis kan vi hitta lådorna när vi fått bort mer, säger marinbefälet Yudo Margono

Det väntas ta tre dagar att få ut informationen från lådorna sedan de bärgats, enligt Indonesiens nationella transportsäkerhetsnämnd (KNKT) som inte finner det troligt att planet exploderade i luften.

– Vi kan inte säga det med säkerhet, men vrakdelarna är spridda över ett område som inte är allt för stort. Om det hade exploderat i luften skulle vrakdelarna ha varit utspridda över ett större område, säger haveriutredaren Nurcahyo Utomo.

Dåligt rykte

62 personer, varav 10 barn, fanns ombord när Boeing-planet från indonesiska Sriwijaya Air störtdök till synes oförklarligt fyra minuter efter att ha lyft från Jakarta i lördags.

Det var på väg mot Pontianak på Borneo. Alla ombord var indoneser enligt myndigheterna.

Flygsäkerheten i Indonesien har länge haft dåligt rykte, och under många år var landets flygbolag inte välkomna i EU och USA.

(TT-Reuters)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Flygsäkerhet i Indonesien

(TT-AFP)

Händelsen utanför Jakarta är den tredje stora flygkraschen på drygt sex år i landet.

Före lördagens krasch hade 697 människor omkommit i landet under perioden, i händelser med både privata och militära plan. Det gör Indonesien till världens dödligaste med avseende på flygolyckor, enligt Aviation Safety Networks sammanställning.

Från 2007 till 2018 förbjöd EU indonesiska flygbolag efter en serie krascher och rapporter om dålig tillsyn och underhåll. Mellan 2007 och 2016 sänkte USA sin säkerhetsutvärdering för flygbranschen i landet.

Flygsäkerhetsstatistiken för landet har dock förbättrats de senaste åren, och 2018 gav FN Indonesien en positiv utvärdering.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Dykare bärgar delar av flygplansvraket som störtade i närheten av Indonesiens huvudstad Jakarta i lördags. Foto: Achmad Ibrahim/AP/TT
Dykare bärgar delar av flygplansvraket som störtade i närheten av Indonesiens huvudstad Jakarta i lördags. Foto: Achmad Ibrahim/AP/TT
Utrikes

Ett olycksoffer identifierat i Indonesien

TT-Reuters

Flygplanet som störtade i havet utanför Jakarta i lördags var sannolikt intakt och bröts sönder först när det träffade vattenytan. Ett dödsoffer identifierades på måndagen.

Det rör sig om en man i kabinpersonalen som blev 29 år. Hans identitet fastställdes enligt polisen med fingeravtryck.

På havsbotten fortsatte dykare att samla ihop mänskliga kvarlevor, personliga ägodelar och flygplansdelar så länge det var dagsljus.

Söklaget har avgränsat ett vrakområde där man med hjälp av ett fjärrstyrd robot hoppas kunna lokalisera och bärga flygplanets svarta lådor. Förhoppningen är att informationen som de innehåller, inspelningar från cockpit och flygdata, ska göra det möjligt att förstå vad som hände när planet kraschade.

Söker svaret

– Det finns så mycket vrakspillror där nere och vi har bara lyft bort några få delar. Förhoppningsvis kan vi hitta lådorna när vi fått bort mer, säger marinbefälet Yudo Margono

Det väntas ta tre dagar att få ut informationen från lådorna sedan de bärgats, enligt Indonesiens nationella transportsäkerhetsnämnd (KNKT) som inte finner det troligt att planet exploderade i luften.

– Vi kan inte säga det med säkerhet, men vrakdelarna är spridda över ett område som inte är allt för stort. Om det hade exploderat i luften skulle vrakdelarna ha varit utspridda över ett större område, säger haveriutredaren Nurcahyo Utomo.

Dåligt rykte

62 personer, varav 10 barn, fanns ombord när Boeing-planet från indonesiska Sriwijaya Air störtdök till synes oförklarligt fyra minuter efter att ha lyft från Jakarta i lördags.

Det var på väg mot Pontianak på Borneo. Alla ombord var indoneser enligt myndigheterna.

Flygsäkerheten i Indonesien har länge haft dåligt rykte, och under många år var landets flygbolag inte välkomna i EU och USA.

(TT-Reuters)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Flygsäkerhet i Indonesien

(TT-AFP)

Händelsen utanför Jakarta är den tredje stora flygkraschen på drygt sex år i landet.

Före lördagens krasch hade 697 människor omkommit i landet under perioden, i händelser med både privata och militära plan. Det gör Indonesien till världens dödligaste med avseende på flygolyckor, enligt Aviation Safety Networks sammanställning.

Från 2007 till 2018 förbjöd EU indonesiska flygbolag efter en serie krascher och rapporter om dålig tillsyn och underhåll. Mellan 2007 och 2016 sänkte USA sin säkerhetsutvärdering för flygbranschen i landet.

Flygsäkerhetsstatistiken för landet har dock förbättrats de senaste åren, och 2018 gav FN Indonesien en positiv utvärdering.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024