loading
Många kunder väljer numera att handla varor på ett hållbart sätt i en second handbutik i stället för att köpa nytt. Foto: Pontus Lundahl/TT
Många kunder väljer numera att handla varor på ett hållbart sätt i en second handbutik i stället för att köpa nytt. Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi & Näringsliv

Erikshjälpen vill vara en motvikt mot konsumtionshetsen hos handeln

Göran Jacobson

I måndags höll second handbutiker i Sverige extraöppet för att uppmärksamma Circular Monday, en motvikt till Black Friday.

– Vi vill uppmana till att inte köpa så mycket nytt, säger Fanny Siltberg på Erikshjälpen.

Black Friday har utökats till att omfatta en hel vecka, kallad Black Week. Det fick organisationerna som driver second handbutiker att för några år sedan kontra med White Monday, som en slags protest och motvikt mot köphysterin kring Black Friday. Nu har White Monday fått ett nytt namn: Circular Monday.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Många kunder väljer numera att handla varor på ett hållbart sätt i en second handbutik i stället för att köpa nytt. Foto: Pontus Lundahl/TT
Många kunder väljer numera att handla varor på ett hållbart sätt i en second handbutik i stället för att köpa nytt. Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi & Näringsliv

Erikshjälpen vill vara en motvikt mot konsumtionshetsen hos handeln

Göran Jacobson

I måndags höll second handbutiker i Sverige extraöppet för att uppmärksamma Circular Monday, en motvikt till Black Friday.

– Vi vill uppmana till att inte köpa så mycket nytt, säger Fanny Siltberg på Erikshjälpen.

Black Friday har utökats till att omfatta en hel vecka, kallad Black Week. Det fick organisationerna som driver second handbutiker att för några år sedan kontra med White Monday, som en slags protest och motvikt mot köphysterin kring Black Friday. Nu har White Monday fått ett nytt namn: Circular Monday.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024