loading
Det råder en akut brist på lastbilschaufförer i EU, varnar branschfolk. Arkivbild. Foto: Frank Augstein AP/TT
Det råder en akut brist på lastbilschaufförer i EU, varnar branschfolk. Arkivbild. Foto: Frank Augstein AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Efterlyses: 400 000 lastbilschaufförer

TT

Det saknas 400 000 lastbilschaufförer i EU. Problemet förvärras av att låga löner och dåliga arbetsvillkor gör det svårt att rekrytera, enligt branschfolk, rapporterar tidningen Financial Times.

– När chaufförer levererar tills stora företag får de inte ens använda deras toaletter. De behandlas som djur. Detta måste få ett slut, säger Dirk Engelhardt, ordförande i en tysk branschförening för åkerier till tidningen.

Rader av åkerier berättar hur de tvingas parkera stora delar av sina lastbilsflottor, trots rekordfyllda orderböcker under återhämtningen.

Bara i Tyskland beräknas det enligt branschstatistik saknas 80 000 chaufförer till tunga lastbilar. I hela EU uppgår underskottet på lastbilschaufförer till 400 000.

Problemet är mest akut i Storbritannien, där antalet lastbilschaufförer i mars hade rasat med nästan 10 procent på ett år till 29 000 chaufförer och försvaret tvingats rycka in med transporttjänster.

Majoriteten av bortfallet av chaufförer på den brittiska arbetsmarknaden handlar om EU-medborgare som slutat arbeta i landet efter brexit.

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Det råder en akut brist på lastbilschaufförer i EU, varnar branschfolk. Arkivbild. Foto: Frank Augstein AP/TT
Det råder en akut brist på lastbilschaufförer i EU, varnar branschfolk. Arkivbild. Foto: Frank Augstein AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Efterlyses: 400 000 lastbilschaufförer

TT

Det saknas 400 000 lastbilschaufförer i EU. Problemet förvärras av att låga löner och dåliga arbetsvillkor gör det svårt att rekrytera, enligt branschfolk, rapporterar tidningen Financial Times.

– När chaufförer levererar tills stora företag får de inte ens använda deras toaletter. De behandlas som djur. Detta måste få ett slut, säger Dirk Engelhardt, ordförande i en tysk branschförening för åkerier till tidningen.

Rader av åkerier berättar hur de tvingas parkera stora delar av sina lastbilsflottor, trots rekordfyllda orderböcker under återhämtningen.

Bara i Tyskland beräknas det enligt branschstatistik saknas 80 000 chaufförer till tunga lastbilar. I hela EU uppgår underskottet på lastbilschaufförer till 400 000.

Problemet är mest akut i Storbritannien, där antalet lastbilschaufförer i mars hade rasat med nästan 10 procent på ett år till 29 000 chaufförer och försvaret tvingats rycka in med transporttjänster.

Majoriteten av bortfallet av chaufförer på den brittiska arbetsmarknaden handlar om EU-medborgare som slutat arbeta i landet efter brexit.

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024