loadingBilar från väst till försäljning hos en bilfirma i Moskva 2015. Nu skärper EU sitt exportförbud av lyxbilar till Ryssland till att gälla alla bilar med motorer över 1900 cc. Arkivbild. Foto: Alexander Zemlianichenko/AP/TT
Bilar från väst till försäljning hos en bilfirma i Moskva 2015. Nu skärper EU sitt exportförbud av lyxbilar till Ryssland till att gälla alla bilar med motorer över 1900 cc. Arkivbild. Foto: Alexander Zemlianichenko/AP/TT
Utrikes

EU stoppar bilexport till Ryssland

Wiktor Nummelin

Stopp för försäljning av både nya och gamla bilar med motorer över 1900 kubikcentimeter ingår i EU:s elfte sanktionspaket mot Ryssland. Samtliga huvudstäder har nu sagt ja.

"Dagens paket ökar trycket på Ryssland och Putins krigsmaskin. Genom att rikta in oss mot kringgående av sanktionerna maximerar vi trycket genom att beröva Ryssland de resurser som det så desperat behöver", skriver EU:s utrikeschef Josep Borrell i ett pressmeddelande.

Paketet godkändes preliminärt av EU-ländernas ambassadörer i onsdags, men spikades definitivt på midsommaraftonen.

Elva hårda paket

(TT)

Sedan februari 2022 har EU antagit elva sanktionspaket med anledning av Rysslands attacker mot Ukraina:

23 februari 2022: mot ekonomiska relationer med utbrytarområdena Donetsk och Luhansk och parlamentsledamöter som röstat för att godkänna deras självständighetsförklaring.

25 februari: visumstopp och frysta tillgångar även för toppledare som president Vladimir Putin och utrikesminister Sergej Lavrov samt exportstopp för flygplan och utrustning till oljesektorn.

28 februari och 2 mars: sju banker stoppas från transaktionssystemet Swift, ryska flyg stoppas från EU och tre statskontrollerade tv-kanaler tystas.

15 mars: handelssanktioner mot järn, stål och lyxvaror och investeringsstopp i energisektorn.

8 april: utfasning av kolimport och stopp för ryska lastbilar i EU och ryska fartyg i EU-hamnar.

3 juni: utfasning av importen av råolja och fler banker stoppade från Swift, däribland storbanken Sberbank.

21 juli: stopp för import och handel med guld.

6 oktober: pristak på rysk olja, importförbud för stål och exportförbud för ytterligare flygdelar och elektronik.

16 december: ännu fler banker, partier och tv-kanaler på sanktionslistan liksom fler varor på exportförbudslistan, däribland drönare.

25 februari 2023: importförbud för asfalt, stopp för ryska tv-kanaler på arabiska och restriktioner mot ryska medborgare i ledarpositioner för viktig infrastruktur i EU.

23 juni: öppning för sanktioner mot företag och länder som bidrar till kringgående av andra sanktioner, utökat stopp för bilexport

Samtidigt har antalet personer, företag och organisationer som inte ska ges visum till EU och få sina eventuella tillgångar i EU frysta hela tiden utökats. Efter det elfte paketet finns ungefär 1 800 individer, företag och organisationer på sanktionslistan.

Källa: EU:s ministerråd.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBilar från väst till försäljning hos en bilfirma i Moskva 2015. Nu skärper EU sitt exportförbud av lyxbilar till Ryssland till att gälla alla bilar med motorer över 1900 cc. Arkivbild. Foto: Alexander Zemlianichenko/AP/TT
Bilar från väst till försäljning hos en bilfirma i Moskva 2015. Nu skärper EU sitt exportförbud av lyxbilar till Ryssland till att gälla alla bilar med motorer över 1900 cc. Arkivbild. Foto: Alexander Zemlianichenko/AP/TT
Utrikes

EU stoppar bilexport till Ryssland

Wiktor Nummelin

Stopp för försäljning av både nya och gamla bilar med motorer över 1900 kubikcentimeter ingår i EU:s elfte sanktionspaket mot Ryssland. Samtliga huvudstäder har nu sagt ja.

"Dagens paket ökar trycket på Ryssland och Putins krigsmaskin. Genom att rikta in oss mot kringgående av sanktionerna maximerar vi trycket genom att beröva Ryssland de resurser som det så desperat behöver", skriver EU:s utrikeschef Josep Borrell i ett pressmeddelande.

Paketet godkändes preliminärt av EU-ländernas ambassadörer i onsdags, men spikades definitivt på midsommaraftonen.

Elva hårda paket

(TT)

Sedan februari 2022 har EU antagit elva sanktionspaket med anledning av Rysslands attacker mot Ukraina:

23 februari 2022: mot ekonomiska relationer med utbrytarområdena Donetsk och Luhansk och parlamentsledamöter som röstat för att godkänna deras självständighetsförklaring.

25 februari: visumstopp och frysta tillgångar även för toppledare som president Vladimir Putin och utrikesminister Sergej Lavrov samt exportstopp för flygplan och utrustning till oljesektorn.

28 februari och 2 mars: sju banker stoppas från transaktionssystemet Swift, ryska flyg stoppas från EU och tre statskontrollerade tv-kanaler tystas.

15 mars: handelssanktioner mot järn, stål och lyxvaror och investeringsstopp i energisektorn.

8 april: utfasning av kolimport och stopp för ryska lastbilar i EU och ryska fartyg i EU-hamnar.

3 juni: utfasning av importen av råolja och fler banker stoppade från Swift, däribland storbanken Sberbank.

21 juli: stopp för import och handel med guld.

6 oktober: pristak på rysk olja, importförbud för stål och exportförbud för ytterligare flygdelar och elektronik.

16 december: ännu fler banker, partier och tv-kanaler på sanktionslistan liksom fler varor på exportförbudslistan, däribland drönare.

25 februari 2023: importförbud för asfalt, stopp för ryska tv-kanaler på arabiska och restriktioner mot ryska medborgare i ledarpositioner för viktig infrastruktur i EU.

23 juni: öppning för sanktioner mot företag och länder som bidrar till kringgående av andra sanktioner, utökat stopp för bilexport

Samtidigt har antalet personer, företag och organisationer som inte ska ges visum till EU och få sina eventuella tillgångar i EU frysta hela tiden utökats. Efter det elfte paketet finns ungefär 1 800 individer, företag och organisationer på sanktionslistan.

Källa: EU:s ministerråd.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024