Duo Amper Petrini gästade ett fullsatt Vänermuseum i Lidköping den 17 februari. På sinnrika sätt vävde de ihop tidig musik samt nutida folkmusik till en skimrande musikalisk helhet.
När blockflöjtisten Anna Petrini och nyckelharpisten Emilia Amper träffades på tankesmedjan Unga tankar för musik, blev det ett fruktbart möte som utmynnade i att Duo Amper Petrini bildades. Två nyfikna och utforskande musikaliska själar från olika musikaliska bakgrunder fann varann och tillsammans gav sig in i ett djupgående äventyr i den tidiga musiken och den nordiska folkmusiken, men de utforskar även annan musik. I samarbetet föll Anna Petrini bland annat för Emilias sätt att lyssna. ”Man kan höra hur någon lyssnar, utifrån hur det låter när den spelar”, förklarade Anna Petrini i Lidköping den 17 februari.
På scenen i den fullsatta salen på Vänermuseet låg flera nyckelharpor och blockflöjter av olika slag uppradade. När så Emilia Amper med vacker och ren stämma sjöng en av Sveriges äldsta Mariaböner – En bön att afbedja regn – till nyckelharpans ostinatkomp och blockflöjtens improvisatoriska melodier, spreds en suggestiv och meditativ stämning i salen. Nyckelharpans klang förde tankarna till det medeltida instrumentet vevliran. Snart vävdes Mariabönen in i det medeltida stycket O virgo splendens och en dörr öppnades till den medeltida klostermiljön i Montserrat. En kort stund galopperade blockflöjten rytmiskt och med sälgflöjtsliknande klang, och i nästa möttes duon i tätt stämspel.