En stor del av landets högstadieskolor bedriver just nu undervisning på distans, visar en undersökning från Skolverket. Men många huvudmän undantar elever som behöver stöd eller har svåra hemförhållanden från distansundervisningen.
– De allra flesta elever får skolarbetet att fungera även när det sker på distans under en begränsad tid, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.
– Vid distansundervisning behöver skolorna prioritera de elever som har svårt att klara skolarbetet eller som växer upp i en social utsatthet. Vi ser att många huvudmän fångar upp dessa elever och erbjuder dem närundervisning och stöd. Det är både viktigt och glädjande.
För att få en ögonblicksbild av läget kontaktades alla landets 290 kommuner och 33 enskilda huvudmän under två dagar, den 15 respektive 18 januari.
Det visade sig att två tredjedelar av landets kommuner helt eller delvis har övergått till distansundervisning för årskurs 7-9 vid alla eller nästan alla sina skolor.
– Det är en stor utmaning att hantera risken för smittspridning i skolan. När alla andra åtgärder är prövade finns nu en möjlighet att ha distansundervisning på högstadiet, vilket vi ser är uppskattat. Samtidigt vet vi att undervisning i skolans lokaler är det bästa, säger Peter Fredriksson.
Många av skolorna kombinerar distansundervisningen med viss närundervisning. Peter Fredriksson menar att det är positivt att majoriteten av skolorna som har distansundervisning ändå kombinerar det med närundervisning.

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.














