Skolverket inleder en blixtöversyn för att få ett grepp om hur många högstadieskolor som infört fjärr- och distansundervisning och varför, rapporterar Läraren.se.
Myndigheten kommer att ringa upp aktörer i samtliga 290 kommuner och de 33 största enskilda friskoleaktörerna under fredagen och måndagen.
Det handlar enligt Anna Castberg, enhetschef på analysavdelningen på Skolverket, om att intresset är stort hos både allmänheten och uppdragsgivaren.
– Skolverket har bedömt att det finns ett brådskande behov av en undersökning riktad till de huvudmän som bedriver undervisning på högstadienivå för att få en samlad bild, säger Anna Castberg.
Undersökningen kommer att ge en ögonblicksbild av hur läget ser ut.
De 30-tal anställda på Skolverket som ska genomföra undersökningen kommer också att ställa frågor om varför skolhuvudmän valt att gå över till distansundervisning. Materialet ska sammanställas i en rapport som ska vara klar inom kort.
(Niklas Svahn/TT)
Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.