loadingI Sverige uppskattas 77 procent av befolkningen ha minst grundläggande digitala kunskaper medan 46 procent räknas som avancerade användare. Foto: Jessica Gow/TT
I Sverige uppskattas 77 procent av befolkningen ha minst grundläggande digitala kunskaper medan 46 procent räknas som avancerade användare. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Digitala Sverige i EU-topp

Epoch Times

Med en stor andel uppkopplade hushåll och hög teknisk kunskapsnivå tillhör Sverige EU:s digitala grädda.

Samtidigt som allt fler vardagstjänster digitaliseras riskerar fler människor att hamna i digitalt utanförskap.

Sverige hamnar på andra plats när EU-kommissionen rankar de 28 medlemsländernas omställning mot en digital ekonomi och ett digitalt samhälle. Högst upp på årets lista hamnar Finland medan Nederländerna hamnar på tredjeplats i rapporten DESI (Digital Economy and Society Index).

Högst poäng fick Sverige i delindexet digital kompetens där vi ligger på andra plats. Här uppskattas 77 procent av befolkningen ha minst grundläggande digitala kunskaper medan 46 procent räknas som avancerade användare.

Nästan alla online

Sverige har även det näst högsta antalet specialister inom informations- och kommunikationsteknik och räknas som en av de mest konkurrenskraftiga telekommarknaderna i Europa.

Vad gäller internetanvändning beräknas 91 procent av svenskarna regelbundet vara på nätet medan endast några procent aldrig är online. Rapporten lyfter fram problemet med att vissa riskerar att hamna utanför när allt fler vardagstjänster förväntas ske på nätet.

Nya förutsättningar

Enligt Malin Ekman Aldén, generaldirektör på Myndigheten för delaktighet, är den snabba digitaliseringen både bra och dålig för utsatta grupper.

– Det betyder många möjligheter och förändrade förutsättningar i positiv bemärkelse. Men det kan också innebära att grupper kan ställas utanför om de inte är med på båten.

Hon pekar på att fler och fler grundläggande samhällstjänster som biljettköp, betalning i matvaruaffären och tillgång till offentliga toaletter blir digitala.

– Om man inte har kompetens eller förutsättningar att ta del av detta kommer ens delaktighet att bli betydligt mindre än vad den har varit.

Kunskap om digitala verktyg

Medan de flesta äldre svenskar är väldigt digitala finns det dels de som aldrig har haft någon digital kompetens, dels de som har förlorat den fullt ut eller delvis.

– De grupper som kommer sämst ut är personer med intellektuella eller psykiska funktionsnedsättningar.

För att öka tillgängligheten anser Malin Ekman Aldén att de som utformar digitala tjänster bör tänka på mångfalden bland användarna.

– En digital lösning kanske inte fungerar för alla hela tiden. Man måste ha vettiga alternativ.

Man bör även säkerställa att även utsatta grupper får tillgång till kunskap om digitala verktyg och hur man använder dem, säger hon och tar vården som ett exempel.

(Helen Preutz/TT)

Fakta: Finland i topp

(TT)

1. Finland

2. Sverige

3. Nederländerna

4. Danmark

5. Storbritannien

6. Luxemburg

7. Irland

8. Estland

9. Belgien

10. Malta

Källa: Digital Economy and Society Index, EU-kommissionen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingI Sverige uppskattas 77 procent av befolkningen ha minst grundläggande digitala kunskaper medan 46 procent räknas som avancerade användare. Foto: Jessica Gow/TT
I Sverige uppskattas 77 procent av befolkningen ha minst grundläggande digitala kunskaper medan 46 procent räknas som avancerade användare. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Digitala Sverige i EU-topp

Epoch Times

Med en stor andel uppkopplade hushåll och hög teknisk kunskapsnivå tillhör Sverige EU:s digitala grädda.

Samtidigt som allt fler vardagstjänster digitaliseras riskerar fler människor att hamna i digitalt utanförskap.

Sverige hamnar på andra plats när EU-kommissionen rankar de 28 medlemsländernas omställning mot en digital ekonomi och ett digitalt samhälle. Högst upp på årets lista hamnar Finland medan Nederländerna hamnar på tredjeplats i rapporten DESI (Digital Economy and Society Index).

Högst poäng fick Sverige i delindexet digital kompetens där vi ligger på andra plats. Här uppskattas 77 procent av befolkningen ha minst grundläggande digitala kunskaper medan 46 procent räknas som avancerade användare.

Nästan alla online

Sverige har även det näst högsta antalet specialister inom informations- och kommunikationsteknik och räknas som en av de mest konkurrenskraftiga telekommarknaderna i Europa.

Vad gäller internetanvändning beräknas 91 procent av svenskarna regelbundet vara på nätet medan endast några procent aldrig är online. Rapporten lyfter fram problemet med att vissa riskerar att hamna utanför när allt fler vardagstjänster förväntas ske på nätet.

Nya förutsättningar

Enligt Malin Ekman Aldén, generaldirektör på Myndigheten för delaktighet, är den snabba digitaliseringen både bra och dålig för utsatta grupper.

– Det betyder många möjligheter och förändrade förutsättningar i positiv bemärkelse. Men det kan också innebära att grupper kan ställas utanför om de inte är med på båten.

Hon pekar på att fler och fler grundläggande samhällstjänster som biljettköp, betalning i matvaruaffären och tillgång till offentliga toaletter blir digitala.

– Om man inte har kompetens eller förutsättningar att ta del av detta kommer ens delaktighet att bli betydligt mindre än vad den har varit.

Kunskap om digitala verktyg

Medan de flesta äldre svenskar är väldigt digitala finns det dels de som aldrig har haft någon digital kompetens, dels de som har förlorat den fullt ut eller delvis.

– De grupper som kommer sämst ut är personer med intellektuella eller psykiska funktionsnedsättningar.

För att öka tillgängligheten anser Malin Ekman Aldén att de som utformar digitala tjänster bör tänka på mångfalden bland användarna.

– En digital lösning kanske inte fungerar för alla hela tiden. Man måste ha vettiga alternativ.

Man bör även säkerställa att även utsatta grupper får tillgång till kunskap om digitala verktyg och hur man använder dem, säger hon och tar vården som ett exempel.

(Helen Preutz/TT)

Fakta: Finland i topp

(TT)

1. Finland

2. Sverige

3. Nederländerna

4. Danmark

5. Storbritannien

6. Luxemburg

7. Irland

8. Estland

9. Belgien

10. Malta

Källa: Digital Economy and Society Index, EU-kommissionen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024