loadingSaker som tidigare kanske blivit liggande i lådor när man inte längre använder dem hamnar nu i större utsträckning till försäljning på nätet. Foto: Tradera
Saker som tidigare kanske blivit liggande i lådor när man inte längre använder dem hamnar nu i större utsträckning till försäljning på nätet. Foto: Tradera
Inrikes

Digital andrahandsförsäljning växer

Camilla Johansson

När hushållen får ett minskat ekonomiskt utrymme så ökar intresset både för att sälja och köpa kläder och andra varor i andra hand. Det har både Tradera och Blocket märkt av i form av ett ökat antal auktioner och annonser.

Att den ekonomiska situationen är tuff just nu för många, inte minst familjer, är något som lyfts tidigare i både massmedia och sociala kanaler. Nu börjar det även komma till uttryck i forum där man kan avyttra ägodelar som man inte längre behöver, något både auktionssajten Tradera och annonsforumet Blocket har märkt av.

Under första halvan av 2023 har antalet annonser på Tradera ökat rejält jämfört med samma period i fjol. Hemelektronik, verktyg och klockor hör till de kategorier som ökat mest.

Begagnatmarknaden

Tradera har tittat på ökningen av annonser den 1 januari–30 juni 2023 jämfört med samma period 2022:

Barnleksaker: 14 procent

Barnartiklar: 13 procent

Handgjort och konsthantverk: 12 procent

Bygg och verktyg: 8 procent

Foto, kameror och optik: 7 procent

Exklusiva klockor: 7 procent

Hemelektronik: 5 procent


Blocket har tittat på helår och upptäckt följande ökningar:

Barnkläder och skor: 579 procent

Böcker och studentlitteratur: 475 procent

Kläder och skor: 387 procent

Accessoarer och klockor: 291 procent

Hobby och samlarprylar: 220 procent

Sport och fritidsutrustning: 160 procent

Husgeråd och vitvaror: 154 procent

Barnartiklar och leksaker: 145 procent

Datorer och tv-spel: 135 procent

Hästar och ridsport: 132 procent

Källa: Tradera och Blocket

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSaker som tidigare kanske blivit liggande i lådor när man inte längre använder dem hamnar nu i större utsträckning till försäljning på nätet. Foto: Tradera
Saker som tidigare kanske blivit liggande i lådor när man inte längre använder dem hamnar nu i större utsträckning till försäljning på nätet. Foto: Tradera
Inrikes

Digital andrahandsförsäljning växer

Camilla Johansson

När hushållen får ett minskat ekonomiskt utrymme så ökar intresset både för att sälja och köpa kläder och andra varor i andra hand. Det har både Tradera och Blocket märkt av i form av ett ökat antal auktioner och annonser.

Att den ekonomiska situationen är tuff just nu för många, inte minst familjer, är något som lyfts tidigare i både massmedia och sociala kanaler. Nu börjar det även komma till uttryck i forum där man kan avyttra ägodelar som man inte längre behöver, något både auktionssajten Tradera och annonsforumet Blocket har märkt av.

Under första halvan av 2023 har antalet annonser på Tradera ökat rejält jämfört med samma period i fjol. Hemelektronik, verktyg och klockor hör till de kategorier som ökat mest.

Begagnatmarknaden

Tradera har tittat på ökningen av annonser den 1 januari–30 juni 2023 jämfört med samma period 2022:

Barnleksaker: 14 procent

Barnartiklar: 13 procent

Handgjort och konsthantverk: 12 procent

Bygg och verktyg: 8 procent

Foto, kameror och optik: 7 procent

Exklusiva klockor: 7 procent

Hemelektronik: 5 procent


Blocket har tittat på helår och upptäckt följande ökningar:

Barnkläder och skor: 579 procent

Böcker och studentlitteratur: 475 procent

Kläder och skor: 387 procent

Accessoarer och klockor: 291 procent

Hobby och samlarprylar: 220 procent

Sport och fritidsutrustning: 160 procent

Husgeråd och vitvaror: 154 procent

Barnartiklar och leksaker: 145 procent

Datorer och tv-spel: 135 procent

Hästar och ridsport: 132 procent

Källa: Tradera och Blocket

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024