Det är välkänt att Kinesiska kommunistpartiet satsar på ”mjuk makt” för att påverka andra länder, och avtalet med brittiska Daily Telegraph är ett tydligt exempel på hur det här har påverkat västerländska medier. Telegraphs ”China Watch”-bilaga sammanställs av China Daily – en tidning som kontrolleras av kinesiska propagandamyndigheter.
2015 ingick China Daily ett ”nytt avtal om nätinnehåll” med Telegraph Media Group, och skapade en mikrosajt på Telegraphs egen sajt för China Watch.
En text högst upp på sidan informerar läsarna: ”Detta innehåll produceras av China Daily, Folkrepubliken Kina, som tar det fulla ansvaret för innehållet.”
Frågan om man är bekväm med att sprida propaganda från Kinesiska kommunistpartiet ville Telegraphs talesperson, som tillfrågades via mejl, inte besvara.
Innehåll snarlikt det som hittas i Telegraphs China Watch finns även i amerikanska Washington Post och Wall Street Journal, franska Le Figaro och australiska The Age.
Annonsörer påverkar det redaktionella?
Telegraph har tidigare varit i blåsväder för inte hålla isär annonsörers intressen och det redaktionella. I samband med att deras politiske kommentator Peter Osborne sade upp sig 2015 sade han att artiklar om HSBC, Tesco och Kina inte hade getts de framskjutna platser de borde ha haft, och att det var på grund av kommersiella intressen.
Han skrev i sitt avskedsbrev att företagets kommentarer kring demokratiprotesterna i Hongkong hade varit ”bisarra” jämfört med andra medier.
”Financial Times, Times och The Guardian skrev kraftfulla ledare om hur den kinesiska regeringen vägrade att släppa in brittiska parlamentariker i Hongkong. Telegraph förblev tyst. Det är få ämnen som upprör och oroar Telegraph-läsarna mer än detta”, skrev Osborne.
Han fortsatte: ”Den 15 september [2015] publicerade Telegraph en kommentar av den kinesiske ambassadören, precis innan den lukrativa China Watch-bilagan. Rubriken på ambassadörens artikel var bortom parodisk: ’Låt inte Hongkong komma emellan oss’.”
En sökning på nätet visar att Liu Xiaoming, Kinas ambassadör i Storbritannien, har skrivit minst 23 artiklar på China Watch sedan 2010, och Fu Ying, hans företrädare, skrev minst sju när hon satt på posten. Typiska rubriker är ”Storbritanniens stålkris är inte Kinas fel” och ”Tibet är en bättre plats än tidigare”.
Liu har starka band till Telegraph Media Group, och bjöds av ordföranden Aidan Barclay in för att träffa Telegraphs ledning så sent som september 2015, enligt den kinesiska ambassaden i Storbritannien.
”Statlig propaganda”
En artikel som publicerades i både Telegraphs tryckta China Watch-bilaga och på mikrosajten den 17 januari 2017 attackerade och smutskastade det klassiska kinesiska danskompaniet Shen Yun Performing Arts, framför allt för dess koppling till falungong (även känt som Falun Dafa), en andlig metod som har förföljts brutalt i Kina sedan 1999.
På sin hemsida skriver Shen Yun att kompaniets dansare utövar falungong, och att det är inspirationen bakom deras konst. Epoch Times har i flera år bevakat hur kinesiska diplomatiska representanter försökt hindra folkvalda i olika länder att gå på Shen Yuns föreställningar.
Liu Wei, chef för Falun Dafa Association UK, som marknadsför Shen Yun i Storbritannien, sade:
– Som en grupp som demoniseras och förföljs brutalt av kommunistregimen vet vi av egen erfarenhet hur dess propaganda kan skapa hat mot människor som regimen utsett till fiender, och lura hederliga människor till att ignorera det som händer i Kina idag.
Han tillade:
– Vi är överraskade över att Telegraph känner sig bekvämt med att sprida statlig propaganda som vänder upp och ner på sanningen och försöker upprätthålla marginalisering, isolering och hat mot en sårbar grupp som förföljs brutalt i Kina idag.
Artikel togs bort
I ett mejl som Epoch Times tagit del av svarar Telegraph-chefen Murdoch Maclennan på klagomål från Falun Dafa Association UK: ”Telegraph Media Group distribuerar bara China Watch. Vi har ingen påverkan på eller kontroll över det redaktionella innehållet. Vi gör detta mycket klart både i de trycka upplagorna och högst upp på varje sida på nätet, där vi skriver: ’Detta innehåll produceras och publiceras av China Daily, Folkrepubliken Kina, som tar det fulla ansvaret för innehållet’.”
”Ert nästa steg bör därför vara att ta upp frågan direkt med utgivaren”, skriver han.
Matt Wilson, talesperson för Advertising Standards Authority, den myndighet ser till att brittiska medier följer annonseringslagarna, sade att ”om en annons är inom vårt ansvarsområde och vi anser att den är problematisk kommer vi att inleda en utredning”.
Sedan det här klagomålet riktades mot Telegraph tycks – trots Telegraphs kommentarer – artikeln som attackerar Shen Yun Performing Arts ha tagits ner från China Watch-mikrosajten.
Representanter för Telegraph erbjöds ännu ett tillfälle att kommentera, men avböjde.