Brev och dagböcker är en ovärderlig källa för att tolka och återge en historisk händelse. De ger oss personliga reflektioner och iakttagelser kring ett förlopp, som kryddar och ibland kanske kullkastar den officiella berättelsen.
Från personer med anknytning till S A Andrées polarexpedition finns det minst sju dagböcker. Kapten Hugo Zachaus och snickaren Gustaf C Nilssons publicerades på 1990-talet men redan 1912 fanns kronolänsman Knut Ekströms dagbok som följetong i Bohus-Posten. Nu har även Carl Appelbergs dagbok fått se dagens ljus och mött en läsekrets genom Grenna Museums publicering och samtidigt skänkts till museet.
Carl Appelberg var maskiningenjören från Göteborg som liksom många andra gick ner i rang för att få mönstra på fartyget Virgo när det 1896 skulle föra S A Andrées polarexpedition till Spetsbergen, och en bit på vägen mot Nordpolen. Carl blev eldare ombord och förde dagbok under hela resan och vistelsen på Danskön sommaren 1896.
Carl Appelbergs dagbok är lite speciellt eftersom den kan illustreras med hans egna bilder, i hans bagage finns alltså en kamera. I dagboken berättar Carl om jaktutflykter, storslagna glaciärer, frustration över att ballongen aldrig lyfter, en ibland ohyfsad S A Andrée och hemlängtan. Men det största ögonblicket är ändå mötet med fartyget Fram som dyker upp vid Danskön efter tre års expedition. Det är riktiga polarfarare menar Appelberg.
– Vi är mycket glada över att med denna publicering kunna bidra med ännu ett kapitel i den svenska polarhistorien, och naturligtvis tacksamma över att såväl dagboken som fotoalbumet samtidigt har skänkts till Grenna Museums samlingar, säger museichef Håkan Jorikson.
Mannen köpte ett hus – visste inte att han fick en hund på köpet
Slav under kommunismen