D-vitamin är viktigt för mycket mer än bara dina ben
Utan tillräckligt med solljus är det svårt att få tillräckligt av det här livsviktiga näringsämnet
När du tar in solens strålar kommer din kropp att få mycket mer än bara värme – du kommer att ge den ett livsviktigt näringsämne.


D-vitamin spelar en betydligt större roll för vår hälsa än många av oss känner till. Att det är viktigt för att upprätthålla ett starkt skelett har varit känt i nästan hundra år, men vad mer är det bra för?

D-vitamin var ett av 13 viktiga vitaminer som upptäcktes av forskare i början av 1900-talet. Efter en lång tids forskning kulminerade upptäckten i ett botemedel mot rakitis, en smärtsam skelettsjukdom hos barn. På grund av den här medicinska segern har det sedan dess funnits en stark koppling mellan D-vitamin och benhälsa.

Det här näringsämnet är så viktigt för vår hälsa att olika hudtoner världen över har förändrats för att säkerställa ett tillräckligt intag.

Även om D-vitamin är viktigt för hälsan och anses vara ett av de fyra fettlösliga vitaminerna (tillsammans med A, E och K), så är det faktiskt tekniskt sett inte ett vitamin. Det tillverkas av människokroppen vid exponering för solljus och finns bara i några få naturliga livsmedel, som till exempel fisk och äggulor. Det uppför sig mer som ett solljusberoende hormon än ett vitamin, men det förändrar inte dess vikt för vår hälsa. Faktum är att när vi har övergått från en aktiv utomhuslivsstil till en mer stillasittande inomhuslivsstil, har vi blivit mer och mer beroende av berikade livsmedel och tillskott för att upprätthålla tillräckliga nivåer av D-vitamin.

Det här näringsämnet är så viktigt för vår hälsa att olika hudtoner världen över har förändrats för att säkerställa ett tillräckligt intag. Även om det finns många orsaker till variationerna i vår hudfärg så var en av de främsta orsakerna till en ljusare hy – vilket skedde när människor begav sig från ekvatorn till kallare klimat – behovet av att få tillräckliga D-vitaminnivåer när solens strålar blev svagare.

Med vår nuvarande kunskap om den mänskliga fysiologins konservatism och praktiskhet, så måste det sannolikt finnas en större nytta av all den här ansträngningen än bara starka ben. Och visst är det så. D-vitamin är viktigt för vår hälsa eftersom det bidrar till att vi kan använda kalcium på ett effektivt sätt. Kalcium är avgörande för hur vår kropp fungerar, och det finns hundratals olika funktioner där det behövs. Kalcium är en av de grundläggande byggstenarna för allt liv på vår planet, och det behövs för bland annat muskelsammandragning, blodkoagulation, blodtrycksreglering, normal hjärnfunktion, insulinanvändning och reproduktion, för att bara nämna några.

D-vitamin är en mycket viktig komponent för optimalt immunförsvar.

Idag är man inom det medicinska samfundet i stort sett överens om D-vitaminets betydelse. Men tyvärr är den specifika nivån som krävs i blodet för att uppnå minimala, adekvata eller optimala D-vitaminnivåer inte så klar. Det här är något som fortfarande håller på att undersökas, och det finns ännu ingen enighet om vad en optimal D-vitaminnivå är. Ett av de vanligaste laboratorietester som läkare beställt under många år är just D-vitamintest, så vi vet att läkare beställer och tittar på dessa nivåer. Men frågan är fortfarande om deras D-vitamin-mål är tillräckliga för optimal eller nödvändig kalciumtillförsel och funktion.

De flesta konventionella läkare anser att en nivå på mindre än 20 ng/ml 25 dihydroxyvitamin D (den aktiva formen av vitamin D i kroppen) är en brist och ger då tillskott för att höja nivån. En nivå mellan 20 och 30 ng/ml betraktas som gränsfall och det ges då tillskott i vissa fall, som exempelvis till kvinnor med benskörhet. En normal D-vitaminnivå anses ligga inom det breda intervallet 30–100 ng/ml.

När D-vitaminet ursprungligen upptäcktes fastställdes nivåerna främst med tanke på benhälsan. Genom att upprätthålla en nivå på 30 eller högre, med tillräckligt kalciumintag, får de flesta av oss starka och friska ben. Men hur blir det med alla andra funktioner med kalcium i kroppen? Räcker en D-vitamin-nivå på 32 för att säkerställa en god immunfunktion? En växande mängd forskning pekar på nivåer på 60 eller högre för optimal immunfunktion.

D-vitamin är en mycket viktig komponent för optimalt immunförsvar. Det finns en mängd olika immunceller som utför ett brett spektrum av uppgifter, till exempel att slå på och stänga av inflammation, och de behöver alla kalcium för att fungera korrekt. Den här kopplingen till inflammation är sannolikt orsaken till D-vitaminets många olika effekter, såsom minskade cancernivåer och hjärt-kärlsjukdomar.

Glöm inte solexponering – det är fortfarande det mest effektiva och hälsosamma sättet att upprätthålla optimala D-vitaminnivåer.

 Vid funktionsmedicinsk behandling behövs optimala D-vitaminnivåer. Det här är viktigt vid behandling av alla sjukdomar som involverar inflammation och immunsystemet. Vi siktar på blodnivåer mellan 60 och 80 ng/ml. Dessa nivåer är kanske inte så svåra att nå för en person som lever i ett milt klimat och tillbringar större delen av dagen ute. Men i dagens värld uppfyller de flesta av oss inte dessa kriterier och tillbringar större delen av dagen inomhus. Dessutom blir det ofta ännu sämre under vintermånaderna då dagarna är kortare och kallare på nordligare breddgrader. Därför måste dessa människor (dvs de flesta av oss) få i sig mer än de vanliga rekommendationerna på 600 IE per dag från Institute of Medicine (IOM). Genom att inta 5000 IE D-vitamin per dag kan de flesta personer normalt sett uppnå optimala nivåer.

Vissa individer, speciellt personer med mörk hy, fetma, hög ålder, kroniska tarmproblem och kronisk inflammation kan behöva högre doser. Även om D-vitamin-toxicitet är en extremt sällsynt men faktisk förekomst, så kan hyperkalcemi eller ökade kalciumnivåer i blodet vara en större fara vid intag av högre doser. Om en högre dosering än 5000 IE är nödvändig kan ett samtidigt intag av D-vitamin och vitamin K2 minska risken för den här biverkningen. Vitamin K2, eller menakinon, är en bakteriell biprodukt som produceras av våra tarmbakterier eller från fermenterade livsmedel som natto och vissa ostar. Vitamin K2 förbättrar kalciumupptaget i tarmen och minskar därför risken för hyperkalcemi vid höga doser av D-vitamin.

Samtidigt som rädslan för D-vitamintoxicitet är överdriven enligt min åsikt, är delen om förhöjda kalciumnivåer i blodet verklig, och många år av högdos-tillskott kan bidra till förkalkning av artärerna, lederna och andra mjukvävnader. Om du tror att du behöver mer än 5000 IE per dag bör du ta professionell hjälp för att få råd om tillskott på ett säkert och effektivt sätt.

Många studier under åren har visat ökad energi, förbättrat humör och mindre risk för cancer och hjärt-kärlsjukdom när optimala D-vitaminnivåer uppnåddes.

Glöm inte solexponering – det är fortfarande det mest effektiva och hälsosamma sättet att upprätthålla optimala D-vitaminnivåer. Det har visats att så lite som 13 minuters solexponering per dag, runt middagstid i Storbritannien under sommarmånaderna, kan upprätthålla en normal D-vitaminnivå. Trettio minuters solexponering under dessa förhållanden motsvarar cirka 10 000-20 000 IE D-vitamin per dag. Om vädret tillåter, börja alltid med att vara i solen. Men ha även den negativa sidan av solexponering i åtanke, såsom brännskador, åldrande hud och ökad risk för hudcancer.

Många studier under åren har visat ökad energi, förbättrat humör och mindre risk för cancer och hjärt-kärlsjukdom när optimala D-vitaminnivåer mellan 60 och 80 ng/ml uppnåddes. I min praktik är detta det första steget. Lägre nivåer av D-vitamin kommer att försämra effekten av andra behandlingar som riktar sig mot inflammation och immunsystemet.

Att uppnå D-vitaminnivåer på 60–80 ng/ml kan vara en enkel och säker startpunkt för din resa mot optimal hälsa.

Armen Nikogosian är läkare vid Southwest Functional Medicine i Henderson i Nevada, USA. Hans fokus ligger på behandling av komplexa medicinska tillstånd med särskild tonvikt på autismspektrumstörningar hos barn, samt kroniska tarmproblem och autoimmuna tillstånd hos vuxna.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.