Nedstängningarna och restriktionerna under coronapandemin påverkade elever världen över. Men hur mycket? Enligt en ny internationell studie förlorade eleverna kunskap motsvarande ett tredjedels läsår. Fast Sverige utgör ett undantag.
Det har uppskattats att 95 procent av alla världens elever berördes – mer eller mindre – när pandemin grasserade som värst. För att ringa in hur mycket elevernas kunskapsinhämtning bromsades har forskare i Frankrike och Storbritannien vägt samman resultaten från totalt 42 studier i 15 länder, däribland Sverige.
Enligt denna metaanalys, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature Human Behaviour, tappade eleverna i genomsnitt 35 procent av ett normalt läsår. Det handlar både om undervisning som fick skjutas fram - alltså en kunskapsinhämtning som gick långsammare än planerat - och kunskaper och färdigheter som eleverna tidigare hade men förlorade under pandemin. Detta tapp har kvarstått i åtminstone 2,5 år. Enligt studien har effekterna varit mer kännbara i matematik än i läsning, och mer kännbara för elever från resurssvaga familjer.