loadingPandemin kostade i termer av kunskapsunderskott. Men inte i alla länder, enligt en ny studie. Arkivbild. Foto: Leif R Jansson / TT
Pandemin kostade i termer av kunskapsunderskott. Men inte i alla länder, enligt en ny studie. Arkivbild. Foto: Leif R Jansson / TT
Inrikes

Covid-19 kostade elever ett tredjedels läsår

Anna Lena Wallström

Nedstängningarna och restriktionerna under coronapandemin påverkade elever världen över. Men hur mycket? Enligt en ny internationell studie förlorade eleverna kunskap motsvarande ett tredjedels läsår. Fast Sverige utgör ett undantag.

Det har uppskattats att 95 procent av alla världens elever berördes – mer eller mindre – när pandemin grasserade som värst. För att ringa in hur mycket elevernas kunskapsinhämtning bromsades har forskare i Frankrike och Storbritannien vägt samman resultaten från totalt 42 studier i 15 länder, däribland Sverige.

Enligt denna metaanalys, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature Human Behaviour, tappade eleverna i genomsnitt 35 procent av ett normalt läsår. Det handlar både om undervisning som fick skjutas fram - alltså en kunskapsinhämtning som gick långsammare än planerat - och kunskaper och färdigheter som eleverna tidigare hade men förlorade under pandemin. Detta tapp har kvarstått i åtminstone 2,5 år. Enligt studien har effekterna varit mer kännbara i matematik än i läsning, och mer kännbara för elever från resurssvaga familjer.

Europa, Australien, Sydamerika, Sydafrika och USA

(TT)

De 15 länderna som ingick i metaanalysen var Belgien, Danmark, Italien, Nederländerna, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien, Tyskland, Australien, Brasilien, Colombia, Mexiko, Sydafrika och USA.

Resultaten har publicerats i Nature Human Behaviour.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingPandemin kostade i termer av kunskapsunderskott. Men inte i alla länder, enligt en ny studie. Arkivbild. Foto: Leif R Jansson / TT
Pandemin kostade i termer av kunskapsunderskott. Men inte i alla länder, enligt en ny studie. Arkivbild. Foto: Leif R Jansson / TT
Inrikes

Covid-19 kostade elever ett tredjedels läsår

Anna Lena Wallström

Nedstängningarna och restriktionerna under coronapandemin påverkade elever världen över. Men hur mycket? Enligt en ny internationell studie förlorade eleverna kunskap motsvarande ett tredjedels läsår. Fast Sverige utgör ett undantag.

Det har uppskattats att 95 procent av alla världens elever berördes – mer eller mindre – när pandemin grasserade som värst. För att ringa in hur mycket elevernas kunskapsinhämtning bromsades har forskare i Frankrike och Storbritannien vägt samman resultaten från totalt 42 studier i 15 länder, däribland Sverige.

Enligt denna metaanalys, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature Human Behaviour, tappade eleverna i genomsnitt 35 procent av ett normalt läsår. Det handlar både om undervisning som fick skjutas fram - alltså en kunskapsinhämtning som gick långsammare än planerat - och kunskaper och färdigheter som eleverna tidigare hade men förlorade under pandemin. Detta tapp har kvarstått i åtminstone 2,5 år. Enligt studien har effekterna varit mer kännbara i matematik än i läsning, och mer kännbara för elever från resurssvaga familjer.

Europa, Australien, Sydamerika, Sydafrika och USA

(TT)

De 15 länderna som ingick i metaanalysen var Belgien, Danmark, Italien, Nederländerna, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien, Tyskland, Australien, Brasilien, Colombia, Mexiko, Sydafrika och USA.

Resultaten har publicerats i Nature Human Behaviour.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024